I 2020 publicerede vi to forskellige tjeklister. Den ene handlede om social bæredygtighed og den anden om økologisk bæredygtighed. Målet var at have tjekket alt af i 2025, men bare et år senere er vi kommet længere med vores arbejde, end vi havde troet var muligt. Der er stadig meget at gøre, men her er det, vi indtil videre er kommet i mål med.

Vores arbejde med økologisk bæredygtighed går i korte træk ud på at reducere vores klimaaftryk i størst muligt omfag. Hvis vi skal i mål med dette, kræver det en enorm omstilling for os hos Ellos og nye krav til vores leverandører og samarbejdspartnere. Det er et arbejde, som kommer til at tage tid. Men måske behøver det ikke at tage helt så lang tid, som vi troede til at starte med. Nedenfor kan du læse om, hvor langt vi er nået på bare ét år!

Simply Sustainable


1/7. BÆREDYGTIGE MATERIALER


goals

Mål 2025:


50% af alle tekstiler som vi sælger skal bestå af mindst 50% bæredygtigt materiale.



I dag:


36% af vores solgte tekstilprodukter består af mindst 50% bæredygtigt materiale.


Vil du vide mere? Læs om vores egen Better Choice-mærkning her!

logo

2/7. BÆREDYGTIG BOMULD


goals

Mål 2025:


Alle vores bomuldsprodukter skal indeholde 100% bæredygtig bomuld.



I dag:


95% af alle vores bomuldsprodukter består af 100% bæredygtig bomuld.


Vil du vide mere? Læs mere om, hvordan vi arbejder med bæredygtig bomuld her!




logo

3/7. GENINDVUNDNE MATERIALER


goals

Mål 2025:


25% af alt polyester, polyamid og bomuld, som vi anvender skal være genindvundet.



I dag:


22% af alt polyester og polyamid, som vi har anvendt i første kvartal af 2021 har været genindvundet.





På punkt 3 har vi justeret målet og fjernet bomuld – 25% af alt polyester og polyamid skal være genindvundet. Eftersom der næsten ikke findes noget genindvundet bomuld, er det bedre at fokusere på at finde andre bæredygtige løsninger.

Karin Verdoes er designchef for Ellos Fashion. I filmen fortæller hun om det daglige bæredygtighedsarbejde i Ellos modeafdeling, hvor langt vi er kommet og hvad vi kan og skal gøre bedre.

På bare få år, fra vi lavede tjeklisten, er vi kommet langt med mange af punkterne. Hele virksomheden har på kort tid gennemført en omstilling, og nu er bæredygtighed et essentielt emne internt. Det er noget, som jeg er stolt over.

Karin Verdoes
logo

4/7. FSC-MÆRKET TRÆ


goals

Mål 2025:


50% af vores træmøbler skal bestå af FSC-mærket træ.



I dag:


Status 2020: 1,2% af vores træmøbler består af FSC-mærket træ. Status Q1 2021: 0,4% af vores træmøbler består af FSC-mærket træ.


Vil du vide mere? Læs om FSC-mærkningen her!

Climate Compensation


logo

5/7. KLIMAKOMPENSATION


Mål 2025:


Vi skal klimakompensere for alle virksomhedens transporter og tydeligt kommunikere, hvad pengene går til. Dette sker via Tricorona Climate Partner AB.



I dag:


Allerede i 2019 klimakompenserede vi, og i 2020 begyndte vi at investere i tre forskellige projekter. Følg disse links for at læse mere!


Climeworks (Direct Air Capture)

Vindenergi Indien Hindustan

Træplantning og -bevaring Sodo & Humbo

Jennifer Åhman er designchef hos Ellos Home. I filmen fortæller hun om det daglige bæredygtighedsarbejde i Ellos boligafdeling, hvor langt vi er kommet og hvad vi kan og skal gøre bedre.

Man ønsker jo at der var en knap, man kunne trykke på. At det ville være så enkelt og gå så hurtigt at gennemføre alle de forandringer, man gerne vil. Det er et stort maskineri, og et stort arbejde, der kræver at hele branchen går sammen om det. Og det er faktiskt præcis det man er i gang med, hvilket er fantastisk.

Jennifer Åhman

Plastic not so fantastic


6/7. ENGANGSPLAST


Mål 2025:


Vi skal fjerne alt engangsplast i alle led. Pap, karton og plast bestående af mindst 80% PCR (Postconsumer Recycled Plastic) skal erstatte engangsplast.



I dag:


Emballage til leveringer består nu af karton, papirsposer og plastposer som består af mindst 80% PCR. Næste skridt er at tage fat i alle de poser, de enkelte produkter er pakket i samt at erstatte frigolit i vores emballage med bedre alternativer.




Når vi anvender PCR i stedet for engangsplast, vil hver eneste plastemballage bidrage med 60% mindre udledning af kuldioxid.





Keep Score


7/7. SCORE CARD


Mål 2025:


Inden 2022 skal vi indføre et Score Card for alle Ellos egne produkter – et pointsystem, som omfatter nogle bæredygtighedskriterier og hvorvidt et produkt opfylder dem eller ej.



I dag:


Arbejdet er påbegyndt, og vi forventer at det kan ses på hjemmesiden til foråret 2022.

Made by women     |     #equallycreative     |     #equallywomen     |     #equallyellos    

ellosactionlist


Som virksomhed er det vigtigt for os at tage ansvar for, hvilke billeder og hvilket budskab vi kommunikerer i vores kampagner. Vi stræber hele tiden efter at formidle et billede af kvinder og kvindelighed som afspejler virkeligheden - som er mangfoldigt og inkluderende. Vi har lavet en actionliste som sammenfatter vores mål og vores løbende arbejde. Læs mere nedenfor om, hvordan vi arbejder med dette, hvad vi har opnået indtil nu og hvad vi stadig mangler!



1/5. THE FEMALE BODY


Vi vil altid værne om og tage ansvar for kvinden og kvindekroppen. Vi er omhyggelige med, hvordan vi portrætterer kvindekroppe, hvilke historier vi deler, og hvordan de påvirker vores kunder.



I dag:


I 2020 og fortsat nu i 2021 har vi i vores kampagner portrætteret kvinder og kvinders fortællinger. Vi har arbejdet med flere forskellige modeller og profiler i de enkelte kampagner for at kunne skildre kvinder og kvindekroppen fra flere perspektiver.





Modelbureauer har stadig en begrænset portefølge når vi taler alder, hudfarve og kropsstørrelse. I 2020 startede vi derfor en åben modelcasting – Faces of Ellos. Blandt ansøgerne udvalgte vi 50 kvinder, som alle er gået videre til en audition.






2/5. INCLUSIVENESS


Vi bruger modeller, der viser forskelle i krop, hudfarve og udseende – vi står for inklusion og ligestilling. Hos os har alle kroppe en plads.



I dag:


Vi har i 2020 og også her i 2021 udvidet vores modelportefølge, blandt andet ved hjælp af den åbne modelcasting Faces of Ellos, så vi opnår en mangfoldig repræsentation af kvinder i vores produkt- og kampagnebilleder.





Tre af de modekampagner vi lancerede i foråret 2019 portrætterede mere end én profil eller model. I foråret 2021 er dette antal oppe på syv. At udvide antallet af modeller og profiler er et vigtigt skridt på vores vej mod mangfoldighed og inklusion.

logo

3/5. AUTHENTIC


Vi retoucherer eller justerer aldrig kroppe, men viser dem præcis som de er. Vi stræber efter at vise virkeligheden og at stå for sunde idealer.



I dag:


Vi lader strækmærker, deller, rynker, ar og appelsinhud være som det er, også selvom billedets lys og farvetoner justeres for at passe ind. Nedenfor kan du sammenligne to billeder før og efter retouhering.



4/5. WOMEN’S RIGHTS


Vi tager stilling til ligestilling og kvinders rettigheder. Vi ansætter først og fremmest kvinder og arbejder for at sikre, at alt, hvad vi foretager os er gennemsyret af ligestilling.



I dag:


Vi arbejder altid for ligestilling. På vores sociale kanaler og i vores større kampagner tager vi kvinderelaterede spørgsmål op, belyser tabubelagte emner og tager stilling til inklusion. Vi samarbejder ofte med organisationen Kvinna till Kvinna og donerer kontinuerligt til deres arbejde for kvinders rettigheder.





Når det handler om arbejdsforhold på fabrikkerne vi bestiller hos, ønsker vi at gøre mere, og vi er bevidste om, at der er brug for handling fra os som virksomhed og fra hele branchen. Du kan læse vores Suppliers Code of Conduct her.



Til Suppliers Code of Conduct

logo

5/5. AWARENESS

I 2021 vil vi uddanne vores personale internt i ligestillingsspørgsmål og inklusion. Vi skal udvide vores viden om og forståelse af strukturer i samfundet for at kunne gøre endnu mere.



I dag:


I starten af 2021 påbegyndte vi Peer Reviewers – et projekt som har til formål at forbedre vores viden internt om samfundsforhold og undertrykkelse. Projektet omfatter intern uddannelse i form af forelæsninger fra indbudte eksperter, kritisk gennmgang af vores kommunikation og et kontinuerligt samarbejde med udvalgte partnere.

Anna Westlund er Creative Director hos Ellos og har bl.a. ansvaret for vores kampagner. I filmen fortæller hun om, hvordan vi arbejder med at tage ansvar for den måde, vi portrætterer kvindekroppen og kvindeligheden på, hvor langt vi er kommet med vores arbejde for social bæredygtighed og hvad vi skal gøre bedre.

Vores arbejde for social bæredygtighed handler om kvinder. Tjeklisten, som vi har udfærdiget, er et løfte til vores kunder og til os selv – vi vil altid formidle et realistisk billede af kvindekroppen. Længe har vores branche formet og ændret kvinders kroppe til noget, der faktisk ikke eksisterer, og vi tror, at det har medvirket til at skabe de uopnåelige normer der findes. Vi vil gøre præcis det modsatte for at være med til at ændre på normerne og skabe et mere realistisk kropsbillede.

Anna Westlund

TREAT YOUR PRODUCTS     |     TREAT YOURSELF     |     TREAT YOUR PLANET    

ellosactionlist


Omstilling til en mere økologisk bæredygtig livsstil er noget vi skal gøre sammen. Vi har skabt hashtagget #ellosactionlist, som er tænkt som et forum, hvor vi kan poste vores bedste klimatip – et community, hvor vi kan støtte og inspirere hinanden til mere bæredygtige valg. Vi har sammenfattet nogle af vores bedste tip – læs mere om dem nedenfor!


think before you act

Think before you act

Se dine køb som en investering – som noget, der skal holde i lang tid. Undgå impulskøb og spørg dig selv, om du virkelig kommer til at bruge produktet.


do your research

Do your research

Vi ved, hvor nemt det er at bestille flere størrelser hjem. Men hver eneste returnering sætter sit CO2-aftryk. Hvis du er usikker på, om tøjet passer – læs vores størrelsesguides, og tag dine egne mål , inden du køber, så udsættes miljøet ikke for unødvendige returtransporter.


care for your wear

Care for your wear

Pas på dit tøj, så holder det længere – steam, luft, reparer og brug godt vaskemiddel. Selv dine møbler skal passes. Mal om, hvis der er behov for det, og giv sofaen og lænestolene ny betræk og giv dem nyt liv!


let it go

Let it go

Ryd op i det du ikke behøver, og giv det til velgørenhed. Second hand-butikker tager gerne imod både tøj, smykker og møbler.


one womans trash is another womans treasure

One woman’s trash is another woman’s treasure

Inviter vennerne til en tøjbyttedag! Saml alt det tøj, du ikke bruger mere og lad det finde nye ejere.