Bæredygtighed


Checking-off-and-reinventing

I 2020 publicerede vi to forskellige tjeklister. Den ene handlede om, hvordan vi hos Ellos arbejder for at opnå et mere bæredygtigt sortiment. Den anden handlede om, hvad vi gør for at bidrage til en mere inkluderende platform samt hvordan vi portrætterer kvinder og kvindespørgsmål. Målet var at have tjekket alt af i 2025, men bare to år senere er vi kommet længere med vores arbejde, end vi havde troet var muligt. Der er stadig meget at gøre, men her er det, vi indtil videre er kommet i mål med.


Hos Ellos stiller vi høje krav til os selv, og det har du som kunde også ret til at gøre.


Simply Sustainable

At udvikle et mere bæredygtigt sortiment og reducere vores klimaaftryk kræver enorme omstillinger for os hos Ellos og nye krav til vores leverandører og samarbejdspartnere. Det er et arbejde, som kommer til at tage tid, og det bliver udfordrende. Nedenfor kan du læse om, hvor langt vi er nået!



1/7. MERE BÆREDYGTIGE MATERIALER


goals

Mål 2025:


75% af alle tekstiler som vi sælger skal bestå af mindst 50% bæredygtigt materiale.



I dag:


45% af vores solgte tekstilprodukter består af mindst 50% bæredygtigt materiale.


Vil du vide mere? Læs om vores egen Better Choice-mærkning her!

2/7. MERE BÆREDYGTIG BOMULD



goals

Mål 2025:


Alle vores bomuldsprodukter skal indeholde 100% mere bæredygtig bomuld.



I dag:


97% af alle vores bomuldsprodukter består af 100% mere bæredygtig bomuld.


Vil du vide mere? Læs mere om, hvordan vi arbejder med bæredygtig bomuld her!

3/7. GENINDVUNDNE MATERIALER


goals

Mål 2025:


50% af alt polyester og polyamid, som vi anvender, skal være genindvundet.



I dag:


25% af alt polyester og polyamid, som vi anvendte i 2021 har været genindvundet.





På punkt 3 har vi justeret målet og fjernet bomuld – 25% af alt polyester og polyamid skal være genindvundet. Eftersom der næsten ikke findes noget genindvundet bomuld, er det bedre at fokusere på at finde andre bæredygtige løsninger.

4/7. FSC-MÆRKET TRÆ


goals

Mål 2025:


50% af vores møbler af massivt træ i kategorien møbler skal bestå af FSC-mærket træ.



I dag:


I 2021 landede vi på 17,97% og af det vi indtil videre har købt i 2022 er 19,64%* af vores møbler af massivt træ i kategorien møbler FSC-mærket.


Vil du vide mere? Læs om FSC-mærkningen her!

5/7. KLIMAKOMPENSATION


Mål 2025:


Vi skal klimakompensere for alle virksomhedens transporter og tydeligt kommunikere, hvad pengene går til. Dette sker via Tricorona Climate Partner AB.



I dag:


Allerede i 2019 klimakompenserede vi, og i 2020 begyndte vi at investere i tre forskellige projekter:


Climeworks (Direct Air Capture)

Vindenergi Indien Hindustan

Træplantning og -bevaring Sodo & Humbo

6/7. ENGANGSPLAST


Mål 2025:


Vi skal fjerne alt engangsplast i alle led. Pap, karton og plast bestående af mindst 80% PCR (Postconsumer Recycled Plastic) skal erstatte engangsplast.



I dag:


Emballage til leveringer består nu af karton, papirposer og plastposer, som består af mindst 80% PCR. Med hensyn til engangsplastik arbejder vi på at udfase polystyren inden 2023, og erstatte vores polybags med genbrugsplastik eller biobaserede poser. Vi har også besluttet at gå over til papirposer til dele af kundeleverancerne i 2022.




Når vi anvender PCR i stedet for engangsplast, vil hver eneste plastemballage bidrage med 60% mindre udledning af kuldioxid.

7/7. SCORE CARD


Mål 2025:


Inden 2022 skal vi indføre et Score Card for alle Ellos egne produkter – et pointsystem, som omfatter nogle bæredygtighedskriterier og hvorvidt et produkt opfylder dem eller ej.



I dag:


Arbejdet er påbegyndt, og vi forventer at det kan ses på hjemmesiden til efteråret 2022.

   


Checking-off-and-reinventing

I 2020 publicerede vi to forskellige tjeklister. Den ene handlede om social bæredygtighed og den anden om økologisk bæredygtighed. Bare et år senere er vi kommet længere med vores arbejde, end vi havde troet var muligt. Der er stadig meget at gøre, men her er det, vi indtil videre er kommet i mål med.


At være forbilleder indebærer, at vi bærer et stort ansvar på vores skuldre. Det er et ansvar, vi er stolte over.”

1/5. THE FEMALE BODY


Vi vil altid værne om og tage ansvar for kvinden og kvindekroppen. Vi er omhyggelige med, hvordan vi portrætterer kvindekroppe, hvilke historier vi deler, og hvordan de påvirker vores kunder.



I dag:


I 2021 og fortsat nu i 2022 har vi i vores kampagner portrætteret kvinder og kvinders fortællinger. Vi har arbejdet med flere forskellige modeller og profiler i de enkelte kampagner for at kunne skildre kvinder og kvindekroppen fra flere perspektiver.





Modelbureauer har stadig en begrænset portefølje når vi taler alder, hudfarve og kropsstørrelse. I 2020 startede vi derfor en åben modelcasting – Faces of Ellos. Siden da har vi afholdt to auditions og er derigennem kommet i kontakt med flere nye fantastiske modeller, som vi kommer til at arbejde regelmæssigt sammen med fremover.

2/5. INCLUSIVENESS


Vi bruger modeller, der viser forskelle i krop, hudfarve og udseende – vi står for inklusion og ligestilling. Hos os har alle kroppe en plads.



I dag:


Vi arbejder aktivt på at udvide vores modelportefølje, og her har vores åbne modelcasting Faces of Ellos været en stor hjælp. Vores mål er at fortsætte med at vise en mangfoldig repræsentation af kvinder i vores produkt- og kampagnebilleder.





At udvide antallet af modeller og profiler er et vigtigt skridt på vores vej mod mangfoldighed og inklusion. Vi arbejder derfor aktivt med at portrættere mere end én profil eller model i vores kampagner.

3/5. AUTHENTIC


Vi retoucherer eller justerer aldrig kroppe, men viser dem præcis som de er. Vi stræber efter at vise virkeligheden og at stå for sunde idealer.



I dag:


Vi lader strækmærker, deller, rynker, ar og appelsinhud være som det er, også selvom billedets lys og farvetoner justeres for at passe ind. Nedenfor kan du sammenligne to billeder før og efter retouchering.

Simply Sustainable

4/5. WOMEN’S RIGHTS


Vi tager stilling til ligestilling og kvinders rettigheder. Vi ansætter først og fremmest kvinder og arbejder for at sikre, at alt, hvad vi foretager os er gennemsyret af ligestilling.



I dag:


Vi arbejder altid for ligestilling. På vores sociale kanaler og i vores større kampagner tager vi kvinderelaterede spørgsmål op, belyser tabubelagte emner og tager stilling til inklusion.

Siden 2020 har vi arrangeret Ellos Awards for at fremhæve kvinder, som hjælper med at skabe en verden med mere ligestilling og inklusion. Denne gallafest er en del af vores initiativ #equallywomen, et initiativ der på forskellige måder fejrer og fremhæver kvinder og udfordrer billedet af, hvad kvindelighed egentlig er. Gallafesten sker i samarbejde med organisationen Kvinna till Kvinna og pengene som doneres går til deres arbejde for kvinders rettigheder.





Vi arbejder dagligt med at identificere og forudse risici for at kunne garantere menneskerettigheder, herunder kvinders rettigheder, for de ansatte i hele vores leverandørkæde. Ligeløn til kvinder og mænd er f.eks. noget vi ser som et krav. Vi kontrollerer også, at lønnen for kvinder overholder minimumslønnen samt sørger for sikkerheden i sovesalene for kvinder på arbejdspladserne. Når det handler om arbejdsforhold på fabrikkerne vi bestiller hos, ønsker vi at gøre mere. Vi er bevidste om, at der er brug for handling fra os som virksomhed og fra hele branchen. Du kan læse vores Suppliers Code of Conduct her.



Til Suppliers Code of Conduct

5/5. AWARENESS

Vi arbejder aktivt med at uddanne vores personale internt i ligestillingsspørgsmål og inklusion. Vi skal udvide vores viden om og forståelse af strukturer i samfundet for at kunne gøre endnu mere.



I dag:


I starten af 2021 påbegyndte vi Peer Reviewers – et projekt som har til formål at forbedre vores viden internt om samfundsforhold og undertrykkelse. Projektet omfatter intern uddannelse i form af forelæsninger fra indbudte eksperter, kritisk gennemgang af vores kommunikation og et kontinuerligt samarbejde med udvalgte partnere. Vi har også haft foredrag med Karin ”Kajjan” Andersson om kropspositivitet og vil i 2022 fortsætte med at indbyde foredragsholdere, så vi kan få mere viden.

   

ellosactionlist


Omstilling til en mere økologisk bæredygtig livsstil er noget vi skal gøre sammen. Vi har skabt hashtagget #ellosactionlist, som er tænkt som et forum, hvor vi kan poste vores bedste klimatip – et community, hvor vi kan støtte og inspirere hinanden til mere bæredygtige valg. Vi har sammenfattet nogle af vores bedste tip – læs mere om dem nedenfor!


think before you act

Think before you act

Se dine køb som en investering – som noget, der skal holde i lang tid. Undgå impulskøb og spørg dig selv, om du virkelig kommer til at bruge produktet.


do your research

Do your research

Vi ved, hvor nemt det er at bestille flere størrelser hjem. Men hver eneste returnering sætter sit CO2-aftryk. Hvis du er usikker på, om tøjet passer – læs vores størrelsesguides, og tag dine egne mål , inden du køber, så udsættes miljøet ikke for unødvendige returtransporter.


care for your wear

Care for your wear

Pas på dit tøj, så holder det længere – steam, luft, reparer og brug godt vaskemiddel. Selv dine møbler skal passes. Mal om, hvis der er behov for det, og giv sofaen og lænestolene ny betræk og giv dem nyt liv!


let it go

Let it go

Ryd op i det du ikke behøver, og giv det til velgørenhed. Second hand-butikker tager gerne imod både tøj, smykker og møbler.


one womans trash is another womans treasure

One woman’s trash is another woman’s treasure

Inviter vennerne til en tøjbyttedag! Saml alt det tøj, du ikke bruger mere og lad det finde nye ejere.