Generelle vilkår - Kundeservice - Ellos.dk
Kurv

Generelle vilkår

Generelt

Hjemmesiden www.ellos.dk stilles til rådighed af Ellos Denmark A/S (”Ellos”). Med udtrykkene ”vi”, ”vore”, ”vores” og ”os” nedenfor menes Ellos.

For at kunne registrere en brugerkonto "MINE SIDER" hos os, ansøge om kredit eller købe produkt(er) via vores hjemmeside skal du være 18 år. Hvis du er under 18 år, skal du have forældres/værges godkendelse.

Ved køb af produkt(er) fra vores sortiment, tegning af forsikring gennem os, ansøgning om kredit, registrering af brugerkonto "MINE SIDER" hos os, brug af nogle af vores ydelser på vores hjemmeside og/eller brug af nogle af vores mobiltelefonapplikationer skal du samtidig aktivt godkende vores til enhver tid gældende Generelle vilkår og dermed bekræfte, at de oplysninger du giver om dig selv er korrekte.

Vi har ret til at ændre disse Generelle vilkår, og de eventuelle ændringer vi foretager, træder i kraft når de er gjort tilgængelige på vores hjemmeside.

Virksomhedsinfo

Telefon:
70 100 200

Åbningstider:
Mandag til fredag: 7:30 - 18:00
Lørdag, søndag og helligdage: 9:00 - 17:00

Postadresse (ikke til returvarer):
Ellos Denmark A/S, Postboks 150, 6400 Sønderborg

Adresse til returnering af varer:
Ellos AB
SE-501 86 Borås
Sverige

CVR/SE-nr.:
24927814

E-mailadresse:
customerservice@ellos.dk
(Vi besvarer normalt din mail inden for 24 timer på hverdage, men ved travlhed kan der dog gå op til maksimalt 48 timer, se iøvrigt under Support og tilgængelighed).

Priser

Alle priser er inkluderet 25% moms.

Fragtgebyr for normal postpakke ved afhentning (for ordrer mellem 1 - 499 DKK) 49,90 DKK
Tillæg for bestilt levering på din adresse af normal postpakke 19 DKK
Fakturagebyr 19 DKK
Hjemkørsel af større og tungere varer (til dit hus eller trappeopgang) 395 DKK
Returfragt for normal postpakke under 20 kg ved brug af returetiket 39 DKK
Returfragt for større eller tungere varer 195 DKK
Express24-tillæg 69 DKK
Uafhentet pakke 49,90 DKK

Betalingsmetode

Vi anvender Elpy som betalingsløsning, og du vælger selv, hvordan du vil betale din ordre. Se de tilgængelige betalingsmuligheder nedenfor. Hvis du allerede har en aktiv Ellos delbetalingskonto, der er oprettet før den 07.09.2020, vil denne betalingsmulighed fortsat være tilgængelig for dig.

Hvad er Elpy?

Elpy er en betalingsløsning og et varemærke der tilhører koncernen Ellos Group. Elpy er et samarbejde mellem Resursbank og Ellos Group med det formål at muliggøre nem betaling for alle Ellos Groups virksomheder i én og samme tjeneste. Du kan nemt håndtere dine betalinger på elpy.com.

Nedenfor beskrives de mulige betalingsmetoder.

Faktura – Betal om 14 dage

Få dine varer hjem først, og betal senere. Gebyr 0 kr. Med 14-dages faktura bliver det nemt at købe, og du betaler ikke faktureringsgebyr. Denne betalingsmetode medfører ingen yderligere omkostninger for dig.

Hvis du har valgt at betale dit køb med 14-dages faktura og gerne vil udskyde betalingen, kan du logge på elpy.com og vælge at rykke betalingsdatoen enten 10 eller 30 dage. Det gør du ved at klikke på "Betalingsalternativer", når du er logget ind på elpy.com. Hvis du ikke betaler fakturaen til tiden, får du et rykkergebyr. Du kan se flere oplysninger om betalingsmetoden 14-dages faktura under Vilkår for faktura.

Delbetalingskonto – Del betalingen af din ordre op

Hvis du vælger betalingsmetoden Delbetalingskonto, kan du opdele betalingen i op til 36 måneder. Du kan vælge at betale et valgfrit beløb i den følgende måned, og du betaler dit køb i et tempo, der passer dig. Du kan samle alle dine Elpy-køb på samme konto. Debitorrenten er p.t. 29,91% og den nominelle rente p.a. er på 20,28%. Du betaler et administrationsgebyr på 29 kr/måned. Du kan se flere oplysninger om betalingsmetoden Delbetalingskonto under Vilkår for konto.

Kortbetaling

Du betaler sikkert med dit betalingskort direkte i kassen på www.ellos.dk. Der opkrævet ikke kortgebyrer. Vi modtager Visa og Mastercard som er udstedt i de nordiske lande. Kortbetalinger håndteres af Ellos AB. Ved en eventuel returnering sker tilbagebetalingen til det betalingskort, du benyttede ved din betaling. Vi krypterer altid dit kortnummer, hvilket gør dit køb sikkert.

Konto

Denne betalingsmetode er fortsat tilgængelig, hvis du allerede har en aktiv Ellos konto oprettet før den 07.09.2020.

Ved at vælge betalingsformen Konto kan du fordele betalingen i op til 36 måneder. Variabel debitorrente p.t. 26,4% og ÅOP p.t. 29,84%. For yderligere information om betalingsformen Konto, se venligst Vilkår for konto.

Bemærk at ved betaling med faktura er du ikke omfattet af indsigelsesordningen for betaling med kreditkort.

Fortrydelsesret

Du har som forbruger 30 dages fortrydelsesret, når du handler hos os. Du har med enkelte undtagelser ret til at åbne emballagen og prøve den vare du har købt. Fortrydelsesretten gælder stort set alt på vores hjemmeside www.ellos.dk. Fortrydelsesretten gælder dog ikke blomster og planter, forseglede lyd- eller billedoptagelser eller plomberede computerprogrammer samt parfumeflasker, kosmetik eller maling, hvis plomberingen/forseglingen er brudt.

Fortrydelsesfristen udløber 30 dage efter den dag du har modtaget din vare, eller får den sidste vare i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om flere forskellige varer, som er bestilt i én ordre, og som leveres enkeltvis.

For at enklest benytte din fortrydelsesret, udfylder du retursedlen som følger med dine varer og oplyser hvad du returnerer. Vi beder dig om at du returnerer dine varer i originalemballage som postpakke eller brev. Benyt returetiketten ”MyPack return" som sidder på følgesedlen. Gælder din retur en større eller tungere vare, skal du rekvirere returtransport hos Ellos Kundeservice.

Ved at returnere varen inden 30 dage behøver du ikke informere os om din fortrydelse på anden vis, hvis du ikke  ønsker det.

Du kan ikke fortryde ved blot at nægte modtagelse af varen uden samtidig at give os tydelig meddelelse om dette.

Du kan også gøre brug af din fortrydelsesret ved at sende os en utvetydig erklæring om din beslutning om at ophæve købsaftalen enten ved e-mail til customerservice@ellos.dk eller telefon 70 100 200. Du behøver ikke give en grund til fortydelsen men vi henstiller til, at du oplyser navn, adresse og andre relevante oplysninger, fx ordrernummer, varenummer og navnet på produktet i meddelelsen for at undgå fejl og forsinkelser. Hvis du ønsker det, kan du bruge vores vedhæftede fortrydelsesformular, eller udfylde nedenstående standardfortrydelseformular og returnere den til os. Bemærk: Postadresse er icke till returvarer.

Standard fortrydelsesformular

Til: Ellos Danmark A/S
Postboks 150
6400 Sønderborg
e-mail: customerservice@ellos.dk

-Jeg/vi (*) meddeler herved, at jeg/vi (*) ønsker at gøre fortrydelseretten gældende i forbindelse med min/vores (*) købsaftale om følgende varer (*) /levering av følgende tjenesteydelser (*)
-Bestilt den (*) /modtaget den (*)
-Forbrugerens navn (Forbrugernes navne)
-Forbrugerens adresse (Forbrugernes adresse)
-Forbrugerens underskrift (Forbrugernes underskrifter) (kun hvis formularens indhold meddeles på papir)
-Dato
(*) Det ikke relevante udstreges

Der er dog ikke påkrævet, at du bruger nogen af formularerne til at kontakte os. Hvis du indsender din fortrydelseserklæring via e-mail, sender vi dig en kvittering for modtagelse av din e-mail med det samme.

Send sen din ordre retur til os uden unødig forsinkelse og senest 30 dage efter at du har modtaget pakken. til den adresse, der er angivet på returetiketten på retursedlen som følger med forsendelsen: Ellos AB, SE-501 86 Borås, Sverige. Gem altid følgesedlen/returfragtsedlen til returen er afklaret.

Du er ansvarlig for varen indtil vi har modtaget den og du skal selv stå for returfragten, benyt returetiketten som sidder på følgesedlen. Vælger du at returnere hele din ordre, tilbagebetaler vi det, du har betalt inklusive evt. fragt for normal postpakke. Leveringsomkostninger som overstiger fragtgebyret for normal postpakke og som afhænger af dit valg af leveringsmåde tilbagebetales ikke. Vælger du at returnere en del af din ordre, tilbagebetaler vi ikke eventuelle gebyrer og fragt. Dette skyldes, at gebyrerne er de samme uanset hvor mange varer du har bestilt.

Ved returnering tillægges et gebyr for returfragt som p.t. er 39 kr for varer leveret med Normal Postpakke, og 39 + 195kr for større/tungere varer. Returfragten debiteres uanset pakkens størrelse eller antal artikler.

Vi vil refundere beløbet via den samme betalingsmetode, som du brugte i forbindelse med det oprindelige køb. Tilbagebetaling sker hurtigst muligt og senest inden for 14 dage fra vi har modtaget din besked om at du vil benytte din fortrydelsesret, men vi skal dog først have modtaget varen i retur.

Varens stand, når du sender den retur Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Du kan med andre ord prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik, men du må ikke tage den i egentlig brug. Behold venligst dit eget undertøj på, når du prøver bade- og undertøj, så hygiejnen holdes intakt. Hvis du har brugt varen på en måde som forringer varens salgsværdi, fratrækker vi et beløb der modsvarer denne værdiforringelse.

Har du spørgsmål vedrørende din fortrydelsesret, kan du kontakte os på telefonnummer 70 100 200 eller e-mail customerservice@ellos.dk.

Bytte/Reklamation/Uafhentet pakke

Ved bytte, reklamation eller retur, står du for transportrisikoen. Gem altid følgesedlen/returetiketten indtil returen er afklaret. Har du ønsket at bytte en vare i forbindelse med din retur bestil varen igen via ellos.dk.

Bytte

Hvis du vil skifte til en ny vare, kan du bestille den via ellos.dk. Er varen beskadiget, fejlbehæftet eller fejlekspederet, betaler vi returfragten.

Reklamation

Købelovens mangelsregler kan finde anvendelse på varekøb.

Når du handler hos Ellos, har du selvfølgelig 24 måneders reklamationsret. Det betyder, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.

Det er selvfølgelig et krav, at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd. Hvis du modtager en vare, der er fejl på, bedes du så hurtigt som muligt kontakte os på telefonnummer 70 100 200 eller via e-mail customerservice@ellos.dk. Du skal reklamere inden for ”rimelig tid” efter, at du har opdaget manglen ved varen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at manglen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.

Hvis du, efter at have været i kontakt med os, skal returnere varen, skal den sendes til den adresse, der er angivet på retursedlen som fulgte med forsendelsen: Ellos AB, SE-501 86 Borås, Sverige. Se mere under rubrikken ”Sådan returnerer du” nedenfor.

Når vi har modtaget den vare, som du ønsker at reklamere over, vil vi tage stilling til, om der er tale om en fejl på varen. Hvis der er tale om en fejl, vil vi refundere det betalte beløb så hurtigt som muligt og senest 14 dage efter modtagelsen af varen. For at vi skal kunne refundere beløbet, er det vigtigt, at du oplyser din bankforbindelse og dit kontonummer i den besked du giver os om reklamationen. Har du valgt betalingsformen Konto, Faktura eller Kort, tilbageføres beløbet til den konto betalingen er foretaget fra.

Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav eller lignende. Husk at varen altid skal sendes tilbage i forsvarlig emballage, og få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger.

Blomster og planter

Selvfølgelig gælder reklamationsretten, hvis produktet ikke holder tilstrækkelig kvalitet. F.eks. hvis produktet på nogen måde er beskadiget. Ved bestilling skal du huske på, at du skal kunne tage imod/hente din pakke, så tæt på levering som muligt. Planter kan holde et par dage i papemballagen. Hvis du er utilfreds med leveringen, beder vi dig om at kontakte os med det samme, så vi kan hjælpe dig på bedst mulige måde. For at vi lettere og hurtigere kan hjælpe dig, er det en god ide at tage et par billeder af produktet og emballagen, før du kontakter os. Mail os på flowers@ellos.se eller ring til os på 70 100 200.

Uafhentet pakke

Vi opkræver et beløb for forsendelser som ikke er afhentet, som ikke overstiger de faktiske omkostninger for returfragt, jvf. ovenstående prisliste.

Sådan returnerer du

For at returnere en forsendelse skal du udfylde den returseddel, der kom sammen med din bestilling. Endvidere skal du benytte returetiketten.

Du betaler kun 39 DKK. for at returnere varer leveret med Normal Postpakke, og 39 + 195 DKK for større/tungere varer, når du benytter den fortrykte returetiket. Har vi fejlekspederet, står vi for returfragten.

Pak din returforsendelse godt ind – og husk at vedlægge retursedlen Klik her for at læse og se trin-for-trin hvordan du returnerer via vores hjemmeside.

Tilbagebetaling

Tilbagebetalingen afhænger af, hvordan du har betalt din vare. Nedenfor følger information om tilbagebetaling afhængig af den valgte betalingsform.

Faktura/Konto:

Din retur fratrækkes automatisk og vil fremgå af din næste faktura.

Kreditkort:

Beløbet tilbageføres til samme kreditkort.

Levering

For detaljeret information om leveringsmåde, leveringstid etc., se følgende link

Levering udenfor Danmark:

Vi sender kun normale postpakker under 20 kg til lande inden for EU i geografisk begrænsede områder. For levering uden for Danmark tillægges ekstra fragtgebyr i overensstemmelse med vores til enhver tid gældende gebyrer, jvf. ovenstående prisliste.

Leveringsmåder

Der findes fire forskellige leveringsmåder, se nedenfor.

Normalt har du varerne i løbet af en uge efter vi har noteret din bestilling. Varer der vejer op til 20 kg sendes normalt som postpakke, der kan afhentes på posthus/pakkeboks* eller mod tillæg leveres på din adresse. Der tillægges ét fragtgebyr pr. bestilling, jvf. ovenstående prisliste. Fordeles en bestilling i flere leverancer debiteres fragtgebyret kun én gang.

Postpakke – til afhentning

Ved levering som normal postpakke afhentes pakken på posthuset eller valgt pakkeboks*. Fri fragt for ordrer over 499 DKK. efter fradrag af eventuelle rabatter. For ordrer mellem 1 - 499 DKK er fragtgebyret 49,90 DKK. Du kan få besked via SMS eller brev, når din pakke er kommet frem til dit udleveringssted. * Pakker i pakkeboks kan måle op til 60x37x35cm (LxBxH)

Postpakke – leveret på adressen

Du kan vælge at få en normal postpakke leveret på din adresse. Tillæg for bestilt levering på din adresse af normal postpakke er 19 DKK. Er du ikke hjemme, eftersendes pakken og den kan hentes på posthuset eller pakkeboks den følgende dag. Du kan lave en aftale med PostNord om levering af dine pakker på et aftalt sted på din adresse, Modtagerflex. Du behøver altså ikke være hjemme for at modtage en forsendelse på din adresse.

Express24

Med Express24, som altid skal afhentes på posthuset eller pakkeboks, får du mod en tillægspris, der fremgår af ovenstående prisliste, ekstra hurtig levering af en normal postpakke. Bestil inden kl. 13.00, mandag-fredag, samt søndag kl. 13.00 og du får din pakke næste hverdag (til Bornholm og mindre øer tager det en ekstra hverdag). Bestiller du på andre tidspunkter, får du din pakke inden for 48 timer (Bornholm og mindre øer inden for 72 timer). Express24 gælder alle produkter, hvor valgmuligheden gives. Ved levering med Express24 skal du også vælge SMS-advisering

Større varer som ikke kan sendes som normal postpakke

Større og tungere varer, f.eks. møbler, sendes som fragtgods til en tillægspris af 395 DKK. uanset vægt. Disse varer køres hjem til dit hus eller trappeopgang af PostNord, som kontakter dig når varerne er klar til levering og aftaler en tid med dig. (En del af vores fragtgods har længere leveringstid end en uge). Varens vægt er oplyst i produktteksten. Hvis vi ikke kan levere hele bestillingen samtidig opdeles tillægsprisen. Den sammenlagte transportudgift bliver dog aldrig mere, end hvis du havde modtaget alle varerne på en gang.

Tvister

Ved tvister, som det ikke er lykkedes os at løse, kan du forsøge at nå frem til en udenretslig tvistbilæggelse. Vi anbefaler at du henvender dig til Center for klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. (Se evt. mere på forbrug.dk). Vi følger altid Forbrugerombudsmandens anbefalinger. Du kan også benytte dig af en online tvistbilæggelsesløsning for klagesager som er tilgængelig på EU-kommissionens hjemmeside: http://ec.europa.eu/odr. Dette er dog mest relevant, hvis du er bosat i et andet EU-land.

For information om hvilke rettigheder du har som kunde, anbefaler vi dig at besøge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside www.forbrug.dk/Raad-og-rettigheder/Ehandel/Nye-Regler.

Support og tilgængelighed

Vores målsætning er at besvare henvendelser via e-mail inden for 24 timer fra vi har modtaget din henvendelse. Tidsfristen gælder dog kun på hverdage og for henvendelser vedrørende køb og ordrer, der allerede er foretaget. I de tilfælde hvor vi ikke besvarer kundens e-mail inden for 48 timer, meddeler vi kunden om forsinkelsen og årsagen til denne. Ved mere komplicerede henvendelser som reklamationer, transportproblemer mv. kan behandlingstiden være længere.

Garantier og service

Transportskade

Ellos erstatter altid transportskadede varer. Kontakt os på tlf. 70 100 200 eller e-mail customerservice@ellos.dk.

Kvalitetsgaranti

Alle elektriske apparater såsom radioapparater, tv og kameraer har mindst et års garanti. Alle eventuelle garantier gælder i Danmark. Fakturaen/følgesedlen gælder som garantibevis. Alle produkter som vi sælger kan anvendes i Danmark.

Elretur

Alt udtjent elektrisk og elektronisk udstyr skal indsamles til genanvendelse for miljøets skyld. Er du usikker på hvilke produkter som omfattes og hvor du kan aflevere dem, så gå ind på: www.elretur.dk eller din kommunes hjemmeside under genbrugsstationer.

Manualer

Alle produkter vi sælger skal have en forståelig manual. Hvis et produkt ikke har skandinavisk manual oplyses det i produktteksten.

Øvrigt

Vi tager forbehold for eventuelle trykfejl på fysiske medier.

Send ikke betaling til os pr. brev

Vi kan ikke påtage os ansvaret for penge, checks eller frimærker sendt til os pr. brev. Dette gælder også betaling for restordrer.

Bedrageri

Vi politianmelder alt bedrageri og dataindbrud/hacking samt forsøg på dette. Vi forbeholder os retten til at afvise din ordre eller ophæve dit køb i tilfælde af at vi har grund til mistanke om bedrageri, dataindbrud og/eller andet misbrug af vores site.

Force majeure

Ellos er fritaget for påtale for at undlade at opfylde sin forpligtelse ifølge disse Generelle vilkår, hvis forsømmelsen skyldes udefra kommende omstændigheder, se nedenfor, og denne omstændighed forhindrer, vanskeliggør eller forsinker udførelsen. Fritagende omstændigheder kan være bl.a. myndigheders foranstaltninger eller forsømmelse, ny eller ændret lovgivning, konflikt på arbejdsmarkedet, blokade, brand, oversvømmelse, sabotage eller ulykker af større omfang. I force majeure indgår myndighedsbeslutninger som påvirker markedet eller produkter negativt, f.eks. restriktioner i indikation, advarselstekster, salgsforbud etc.

Persondatapolitik

Ellos Group AB, virk. nr. 556217-1925, Ödesgärdsgatan 6, 501 86 Borås, Sverige ("Ellos") behandler personoplysninger i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder EU’s Data-beskyttelsesforordning.

Udtrykkene ”vi”, ”vores” og ”os” nedenfor henviser til Ellos.

1.   1 DATABESKYTTELSESRÅDGIVER (DATA PROTECTION OFFICER)

Ellos har udpeget Magnus Axelsson som databeskyttelsesrådgiver (data protection officer). Databeskyttelsesrådgiverens opgave er blandt andet at overvåge om Elloss behandling af per-sonoplysninger sker i overensstemmelse med gældende lovgivning. Databeskyttelsesrådgiveren kan kontaktes via dpo@ellosgroup.se

2.   2 HVILKE PERSONOPLYSNINGER BEHANDLES

De personoplysninger som behandles, er de personoplysninger som du overlader til os og som vi indsamler om dig fra tredjemand.

Personoplysninger, som du overlader til os

Når du foretager et køb, tilmelder dig vores nyhedsbrev, registrerer en brugerkonto, tegner en forsikring, anvender tjenesterne på vores hjemmeside eller vores sociale medier eller når du håndhæver dine rettigheder i henhold til forbrugerlovgivningen, overlader du personoplysnin-ger til os. De personoplysninger, som du overlader, og som vi behandler, kan f.eks. være dit navn, adresse, CPR-nummer, mobil- og telefonnummer samt din e-mailadresse.

Personoplysninger, som vi indsamler hos dig

Når du foretager et køb fra Ellos, når du kontakter os, bruger vores hjemmeside, din brugerkon-to eller sociale medier, indsamler vi personoplysninger om dig. Sådanne personoplysninger kan være dit navn, fødselsdato, køn, kontaktoplysninger, kundeoplysninger, IP-adresse, operativsy-stem, information om den hardware og software du bruger, oplysninger relateret til din kontakt med os såsom optagede lydfiler, oplysninger om dine browser vaner (f.eks. geografisk placering, sessionstid, hvilke eksterne hjemmesider du tidligere har besøgt, hvilke hjemmesider og sociale netværk du besøger hos os, dine interesser og oplysninger om din øvrige brug af vores tjenester og produkter), søge- og købshistorik, hvilke produkter du har besøgt hos os eller lagt i din vare-kurv, betalingsmetode og kontosaldo samt om du har købt din vare på kredit såvel som din akti-vitet på vores hjemmesider og sociale netværk.

Personoplysninger, som vi får fra tredjemand

Ellos kan modtage e-mails og anden korrespondance, der indeholder personoplysninger om tredjeparter og Ellos behandler derfor også disse personoplysninger. Om nødvendigt vil Ellos informere dig som tredjepart om behandlingen.

3.   HVORFOR OG I HENHOLD TIL HVILKET RETSGRUNDLAG BEHANDLER VI DINE PERSONOPLYSNINGER?

Kundeservice og administration af kundeforhold

Vi behandler navn, adresse, mobil- og telefonnummer, e-mailadresse, købshistorik og optagede lydfiler fra din kontakt med os for at kunne yde en god kundeservice samt for at administrere vores kundeforhold med dig. Det retlige grundlag for vores behandling af dine personoplysnin-ger er, at behandlingen er nødvendig for vores opfyldelse af vores aftale med dig eller for at vi kan gribe ind, før en sådan aftale er indgået, eller vores berettiget legitime interesse i at yde en god service, hvis du ikke er kunde hos os. Vores interesse i at behandle dine personoplysninger til disse formål går forud for din eventuelle interesse i at beskytte dit privatliv.

Såfremt, du ikke overlader ovennævnte personoplysninger, kan vi ikke levere vores produkter til dig eller på anden måde overholde vores forpligtelser over for dig.

Kreditgivning

Vi behandler oplysninger om dig og dit køb for at gøre det muligt for dig at foretage køb på kredit. I den anledning behandler vi dit kundenummer, din købshistorik, kreditoplysninger som f.eks. din tildelte kredit og dit CPR-nummer. Det retlige grundlag for vores behandling af dine personoplysninger er, at det er nødvendigt for vores opfyldelse af aftalen med dig.

Markedsføring

Vi behandler navne, mobil- og telefonnumre, e-mailadresse, din købshistorik og oplysninger om din anvendelse af sociale medier for at kunne sende nyhedsbreve og kampagnetilbud til dig via e-mail, SMS eller brev. Det retlige grundlag for vores behandling af dine personoplysninger er dit samtykke, som vi enten modtager, når du registrerer dig som bruger af Ellos eller i forbindelse med dit køb af produkt(er) fra vores sortiment. Du giver dit samtykke ved aktivt at markere et eller flere afkrydsningsfelter på vores hjemmeside. På den samme måde kan du tilbagekalde dit samtykke ved at markere det i afkrydsningsfelterne på vores hjemmeside.

Automatiske afgørelser og profilering

For at udvikle vores produkter, tjenester og tilbud til dig, indsamler vi automatisk oplysninger om dig. Oplysningerne kan være dit navn, fødselsdato, køn, kontaktoplysninger, kundeoplysninger, IP-adresse, operativsystem, oplysninger om den hardware og software du bruger, oplysninger relateret til din kontakt med os, oplysninger om dine browser vaner, søge- og købshistorik, hvilke varer du har besøgt eller føjet til din varekurv, betalingsmetode og kontosaldo, og hvis du har købt din vare på kredit såvel som din øvrige aktivitet på vores hjemmesider og sociale medier. Baseret på resultaterne af analysen af din brugeradfærd (såkaldt profilering) giver vi dig herefter automatisk tilpassede oplysninger i form af annoncer og tilbud, som vi tror, at du vil finde interessante og relevante for dig. Der er på nuværende tidspunkt ingen handlinger omhandlende automatiske afgørelser eller profilering, der i væsentlig grad vil påvirke dig, hverken juridisk eller på anden måde. Det retlige grundlag for vores behandling af dine personoplysninger er dit samtykke, som vi får enten når du registrerer dig som bruger af Ellos eller i forbindelse med dit køb af produkt(er) fra vores sortiment. Du giver dit samtykke ved aktivt at markere et eller flere afkrydsningsfelter på vores hjemmeside. På den samme måde kan du tilbagekalde dit samtykke ved at markere det i afkrydsningsfelterne på vores hjemmeside.

Statistik

Vi behandler dit kundenummer og andre referencenumre for at lave statistiske opgørelser. Det retlige grundlag for vores behandling af dine personoplysninger er vores berettiget legitime interesse i at føre statistikker og derigennem udvikle vores forretning. Vores interesse i at behandle dine personoplysninger til dette formål går forud for din eventuelle interesse i at beskytte dit privatliv.

Behandling af klager, returneringer mv.

Vi behandler navn, adresse, mobil- og telefonnumre, e-mailadresse og købshistorik for at kunne håndtere din eventuelle anmodning om at returnere produkter eller gøre dine rettigheder gældende som forbruger mod os vedr. krav om fejl og forsinkelse. Det retlige grundlag for vores behandling af dine personoplysninger er, at det er nødvendigt for vores opfyldelse af de juridiske forpligtelser, som vi har i henhold til forbrugerlovgivningen.

Regnskabsmæssige formål

Vi behandler oplysninger om transaktionen, som sker mellem dig og Ellos til regnskabsmæssige formål. Vi behandler oplysninger om køb, navn, adresse, mobil- og telefonnumre og e-mailadresse. Det retlige grundlag for vores behandling af dine personoplysninger er, at det er nødvendigt til opfyldelse af vores juridiske forpligtelser.

4.   HVEM VIDEREGIVER VI PERSONOPLYSNINGER TIL, OG HVOR BLIVER DISSE BEHANDLET GEOGRAFISK?

Dine personoplysninger kan blive videregivet til og behandlet af virksomheder, der indgår i Ellos Group koncernen.

Ellos kan også videregive dine personoplysninger til tredjemand. Eksempler som vi kan videregive dine personoplysninger til, er speditører i forbindelse med levering af varer, mediebureauer til distribution af nyhedsbreve, marketingspartnere til markedsføring, kreditrapportering eller indsamlingsbureauer til kreditrapporteringskontrol samt advokatfirmaer til håndtering af juridiske spørgsmål for vores virksomheder. Hvis du foretager et køb på kredit, kan vi eventuelt også videregive dine personoplysninger til Resurs Bank AB. Alle disse aktører er uafhængigt ansvarlige for deres behandling af dine personoplysninger.

Ellos kan muligvis videregive dine personoplysninger til tjenesteudbydere og forretningspartnere, der behandler personoplysninger på vores vegne, såkaldte databehandlere. Vi har aftaler med vores databehandlere for at sikre, at de behandler dine personoplysninger i overensstemmelse med denne politik for personoplysninger samt i henhold til vores instruktioner.

Ellos kan videregive dine personoplysninger til myndigheder, der kræver, at Ellos videregiver sådanne personoplysninger. Ellos kan også videregive dine personoplysninger for at tillade en fusion, erhvervelse eller salg af alle eller dele af Elloss aktiver.

Som hovedregel behandler Ellos kun dine personoplysninger inden for EU og EØS. Hvis personoplysninger behandles uden for EU og EØS sørger vi for at sikre, at videregivelsen er lovlig og at dine personoplysninger fortsat er beskyttede af de modtagende parter uden for EU/EØS.

5.   HVOR LÆNGE BEHANDLER VI PERSONOPLYSNINGER?

Vi behandler kun dine personoplysninger, så længe behandlingen er nødvendig til opfyldelse af de formål, som oplysningerne er indsamlet eller indhentet til. De samme personoplysninger kan opbevares flere forskellige steder til forskellige formål. Det kan betyde, at personoplysninger der er fjernet fra et system, fordi de ikke længere er nødvendige til opfyldelse af formålet, fortsat kan opbevares i et andet system til andre formål, hvor personoplysninger er nødvendige til opfyldelse af formål.

Personoplysninger, som vi behandler i forbindelse med kundeservice og til administration af dit kundeforhold, behandles i den tid, der er nødvendig for vores opfyldelse af vores aftale med dig, eller så længe vi har en berettiget legitim interesse i behandlingen af personoplysningerne. Optagede samtaler med dig behandles i tre måneder.

Personoplysninger som vi behandler for at muliggøre kreditgivning behandles kun i den tid, der er nødvendig for at vi kan opfylde vores aftale med dig.

Personoplysninger som vi behandler til brug for markedsføring behandles indtil du trækker dit samtykke tilbage, afmelder dig, eller på anden måde beder os om at afstå fra kontakt til dig. I forbindelse hermed vil vi også i videst muligt omfang slette de personoplysninger, vi behandler om dig, der er relaterede til automatiske afgørelser og/eller profilering.

Personoplysninger, som vi behandler for at udføre statistikker, behandles indtil det aktuelle regnskabsmateriale slettet, nærmere bestemt i 7 år.

Personoplysninger, som vi behandler for at opfylde vores juridiske forpligtelser over for dig, f.eks. for at opfylde garanti-, krav- eller annulleringsforpligtelser, vil blive behandlet i den periode, hvor vi har de juridiske forpligtelser efter lovgivningen.

Personoplysninger som vi behandler til regnskabsmæssige formål behandles i syv år i overensstemmelse med gældende regnskabslovgivning.

Dine personlige data kan muligvis opbevares i længere tid end angivet ovenfor, hvis det er nødvendigt for at overholde lovkrav, forordninger eller myndigheders administrative beslutninger.

6.   DINE RETTIGHEDER

Når vi behandler dine personoplysninger, har du visse rettigheder i henhold til lovgivningen. Bemærk, at håndhævelse af rettighederne er underlagt visse krav og betingelser i loven (EU’s databeskyttelsesforordning).

Ret til indsigt, adgang, berigtigelse, sletning osv.

Du har ret til vederlagsfrit at anmode om skriftlig information angående hvilke personoplysninger, som vi behandler om dig. Du kan til enhver tid anmode om berigtigelse af forkerte oplysninger, og du kan også have ret til at anmode os om at slette de personoplysninger, som vi har registreret om dig, at få begrænset behandlingen, samt at få en kopi af personoplysningerne.

Hvis din anmodning er grundløs, eller såfremt din anmodning er urimelig, hvis du f.eks. ofte anmoder om indsigt eller sletning af data med korte intervaller mellem dine anmodninger, har vi ret til at afvise din anmodning eller alternativt opkræve et gebyr til dækning af administrationsomkostningerne forbundet med din anmodning.

Ret til dataportabilitet

Du kan have ret til at få udleveret personoplysninger, der vedrører dig og som du har givet os i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format. Du kan have ret til at overføre personoplysningerne til en anden dataansvarlig.

Ret til indsigelse mod direkte markedsføring

Du kan til enhver tid gøre indsigelse mod, at dine personoplysninger behandles til direkte markedsførings- eller profileringsformål. Hvis du ikke ønsker, at vi behandler dine personoplysninger til sådanne formål, bedes du rette henvendelse til os igennem vores kontaktoplysninger, se nedenfor pkt. 7. Vi ophører efterfølgende med at behandle dine personoplysninger til sådanne formål samt sletter dine personoplysninger, forudsat at vi ikke behøver at fortsætte behandlingen af disse personoplysninger til øvrige formål i overensstemmelse med nærværende persondatapolitik.

Klageadgang

Hvis du er utilfreds med den måde hvorpå vi har behandlet dine personoplysninger, kan du rette henvendelse til os igennem vores kontaktoplysninger nedenfor pkt. 7. Du har også ret til at indgive en klage vedrørende vores behandling af dine personoplysninger til:

Datainspektionen
Box 8114
104 20 Stockholm
datainspektionen@datainspektionen.se

7.   KONTAKTOPLYSNINGER

Du kan kontakte os på følgende måder:

-     via e-post: customerservice@ellos.dk
-     via telefon 0046 33-33 000
-     ved at skrive et brev til Ellos AB, 501 86 Borås.

Ansøg om lån »
Mere info »