Generelle vilkår


1. Generelt


Hjemmesiden www.ellos.dk stilles til rådighed af Ellos Denmark A/S, CVR-nr 24927814, 501 10 Borås, Sverige (”Ellos”). Med udtrykkene ”vi, vore, vores og os” nedenfor menes Ellos. For at kunne registrere en brugerkonto hos os, købe produkt(er) via vores hjemmeside skal du være 18 år. Hvis du er under 18 år, skal du have forældres/værges godkendelse. Ved køb af produkt(er) fra vores sortiment, tegning af forsikring gennem os, ansøgning om kredit, registrering af brugerkonto hos os, brug af nogle af vores ydelser på vores hjemmeside og/eller brug af nogle af vores mobiltelefonapplikationer skal du samtidig aktivt godkende vores til enhver tid gældende Generelle vilkår og dermed bekræfte, at de oplysninger du giver om dig selv er korrekte.

Vi forbeholder os retten til at ændre disse vilkår, hvis der er grunde til dette, uden at give dig besked på forhånd. Den version af vilkårene, som du accepterer ved bestilling, gælder for dit køb.

1.1 Virksomhedsinfo

Telefon kundeservice:
70 100 200

E-mailadresse kundeservice:
customerservice@ellos.dk

Åbningstider kundeservice:
Mandag til fredag: 7:30 - 18:00.

Chat:
Du kan finde vores chat ved at klikke på "chat-ikonet" i højre hjørne af vores hjemmeside. Hvis ikonet ikke vises, er chatten ikke tilgængelig i øjeblikket.

Kontaktformular og vores mest almindelige spørgsmål og svar kan findes i vores FAQ

Adresse kundeservice (ikke til returvarer):
Ellos Denmark A/S, Postboks 150, 6400 Sønderborg

Adresse til returnering af varer:
Ellos AB , 501 86 Borås, Sverige

Organisationsnummer:
556044-0264

Besøksadresse kontor:
Ödegärdsgatan 6, 504 64 Borås, Sverige

CVR/SE-nr:
24927814

2. Priser og gebyrer

Vores priser og gebyrer kan ændre sig på grund af omstændigheder uden for vores kontrol, såsom væsentligt ændrede råvarepriser, valutaændringer eller ændringer i moms. Alle priser inkluderer moms på 25%. Hvis momsen ændres, forbeholder vi os ret til at justere vores priser og gebyrer med det tilsvarende beløb.

2.1 Fragtgebyrer

Fri fragt gælder for postpakke over 599 DKK. For postpakke med en lavere bestillingsværdi end 599 DKK samt for varer med større vægt eller volumen opkræves fragtgebyr. Det almindelige fragtgebyr svarer til den billigste leveringsmetode, der er tilgængelig for dig i kassen. Vi tilbyder også yderligere leveringsmetoder samt indbæring mod et ekstra gebyr, disse gebyrer opkræves udover det eventuelle almindelige fragtgebyr. Den samlede omkostning, leveringsmetode og leveringstid for din bestilling vil du se, når du har angivet din leveringsadresse i kassen. Din bestilling kan opdeles i flere pakker og leveringer. Vi leverer ikke til Færøerne eller Grønland.

Postpakke - op til længde 140 cm


Udleveringssted eller pakkeboks for bestillinger over 599 DKK* 0 DKK
Udleveringssted eller pakkeboks for bestillinger mellem 1-599 DKK* 54,90 DKK

Postpakke - op til længde 140 cm - tillægsgebyr


Dao hjemmelevering + 25 DKK
Hjemmelevering + 39 DKK
Instabox + 40 DKK
Express + 69 DKK
Hjemmelevering Express + 79 DKK

Postpakke - længere end 140 cm


Hjemmelevering 149 DKK

Varer med større vægt eller volumen


Hjemmelevering til din kantsten (PostNord) 249 DKK
Hjemmelevering til din kantsten (Bring) 449 DKK

Varer med større vægt eller volumen - tillægsgebyr


Tillægstjeneste inbæringshjælp til et valgfrit sted i dit hjem + 200 DKK

* Efter træk for eventuelle rabatter

2.2 Returfragt og andre gebyrer

Returfragt postpakke 45 DKK
Returfragt for varer med større vægt eller volumen 340 DKK
Gebyr for uafhentet pakke/levering ikke modtaget 49,90 DKK

3. Leveringmetoder

Fri fragt gælder for postpakke over 599 DKK. For postpakke med en lavere bestillingsværdi end 599 DKK samt for varer med større vægt eller volumen opkræves fragtgebyr. Det almindelige fragtgebyr svarer til den billigste leveringsmetode, der er tilgængelig for dig i kassen. Vi tilbyder også yderligere leveringsmetoder samt indbæring mod et ekstra gebyr, disse gebyrer opkræves udover det eventuelle almindelige fragtgebyr. Den samlede omkostning, leveringsmetode og leveringstid for din bestilling vil du se, når du har angivet din leveringsadresse i kassen. Din bestilling kan opdeles i flere pakker og leveringer. Vi leverer ikke til Færøerne eller Grønland.

Vælg leveringsmetode og sørg for, at dine kontaktoplysninger og adresse er korrekte, inden du fuldfører dit køb, da disse ikke kan rettes, når bestillingen er afgivet. Ønsker du at bestille til en anden adresse end din folkeregistreringsadresse, kan dette kun ske mod kortbetaling. Du kan finde mere information om, hvordan du gør dette i vores FAQ. I tilfælde af leveringsforsinkelse af væsentlig betydning kan købet annulleres. Vi har følgende leveringsmetoder:

Udleveringssted - postpakke
Fri fragt gælder for bestillinger over 599 DKK efter fradrag for evt. rabatter. Ved bestillinger mellem 1-599 DKK er fragtgebyret 54,90 DKK. Tilbydes til pakker med en maksimal længde på 140 cm. Leveres af PostNord till valgte ombud og du får besked via sms.

Pakkeboks - postpakke
Fri fragt gælder for bestillinger over 599 DKK efter fradrag for evt. rabatter. Ved bestillinger mellem 1-599 DKK er fragtgebyret 54,90 DKK. Tilbydes for pakker der passer i en pakkeboks. Leveres af PostNord til valgte pakkeboks og du får besked via sms.

Dao hjemmelevering - postpakke
For et tillægsgebyr* på 25 DKK får du din pakke leveret til din postkasse eller dør af Dao. Hvis levering ikke kan ske, afleveres pakken til en Dao pakkeshop i nærheden af din adresse. Tilbydes for mindre pakker, der vejer maksimalt 5 kg. Du får besked via sms og e-mail og du kan spore din pakke på dao.as.

Hjemmelevering - postpakke
For et tillægsgebyr* på 39 DKK får du levering direkte hjem til din dør. Du får en sms fra PostNord for at vælge dato og tidsvindue. Pakken kan leveres selvom du ikke er hjemme, valget foretages i forbindelse med valg af leveringstidspunkt. Hvis du har anmodet om, at pakken skal efterlades ved din ydre dør uden underskrift, er du ansvarlig for pakken og dens indhold fra det øjeblik chaufføren forlader leveringen.

Instabox - postpakke
For et tillægsgebyr* på 40 DKK får du levering til enhver Instabox. Tilbydes for pakker der passer i en pakkeboks. Instabox sender en sms med åbningskode, når din pakke ligger i Instabox-skabet.

Express - postpakke
For et tillægsgebyr* på 69 DKK får du ekstra hurtig levering til dit udleveringssted. Hvis du afgiver din bestilling før 13.00 leveres din pakke næste hverdag (til Bornholm og mindre øer tager det en ekstra hverdag). Bestiller du på andre tidspunkter, får du din pakke inden for 48 timer (Bornholm og mindre øer inden for 72 timer). Leveret af PostNord og du får besked via sms.

Hjemmelevering Express - postpakke
For et tillægsgebyr* på 79 DKK får du ekstra hurtig levering direkte hjem til din dør. Du får en sms fra PostNord for at vælge dato og tidsvindue. Pakken kan leveres selvom du ikke er hjemme, valget foretages i forbindelse med valg af leveringstidspunkt. Hvis du har anmodet om, at pakken skal efterlades ved din ydre dør uden underskrift, er du ansvarlig for pakken og dens indhold fra det øjeblik chaufføren forlader leveringen.

Hjemmelevering - postpakke der er længere end 140 cm
For nogle varer, der er lettere, men for store til at blive sendt som en normal pakke (fx tæpper), tilbydes kun levering til hjemmet. Levering finder sted direkte til din dør på hverdage for 149 DKK. Leveres af PostNord og du får besked via sms.

Hjemmelevering - varer med større vægt eller volumen
Større eller tungere varer leveres altid til dit hjem og kræver, at du bor langs en kørbar vej. Udfra størrelsen og typen af varen leveres din pakke enten med PostNord eller med Bring. Hjemmelevering finder sted ved kantsten, hvis du bor i en villa eller til ejendomens ydre dør, hvis du bor i en lejlighed. Det koster 249 DKK ved levering af PostNord og 449 DKK ved levering af Bring. Hvis du i stedet ønsker at modtage levering med inbæring , koster det i alt 649 DKK (449 DKK + 200 DKK i tillægsgebyr), dette tilbydes kun med Bring. Du får besked via sms og kan vælge dag og tidsinterval for leveringen.

* Udover eventuel almindelig fragtgebyr

4. Betalingsmåde

Vi bruger Elpy som betalingsløsning, når du handler hos os. Elpy er et mærke, der ligesom Ellos, tilhører Ellos Group. Elpy er et samarbejde mellem Resursbank og Ellos Group med det formål at muliggøre enkle betalinger for alle koncernens virksomheder i en og samme tjeneste. Du vælger, hvordan du vil betale for din ordre og håndterer nemt dine betalinger på elpy.com. I forbindelse med ansøgningen om betaling med faktura eller konto hos os foretages en kreditvurdering for at vurdere din betalingsevne. Der sendes derefter en bekræftelse fra den virksomhed vi samarbejder med. Ved ordrer der overstiger dit tidligere bevilgede maksimumbeløb kan du få bevilget en højere købsgrænse. Der foretages en almindelig kreditvurdering og der bliver genereret en ny bekræftelse. Vi tilbyder disse betalingsmåder:

Kort – Betal direkte i kassen
Når du vælger betalingsformen Kort betaler du med dit kreditkort direkte i kassen. Vi bruger 3D Secure og krypterer altid dit kortnummer, hvilket gør dit køb sikkert. Der opkrævet ikke kortgebyrer. Vi modtager Visa og Mastercard. Kortbetalinger håndteres af Ellos AB.

Kort - Betaling for ordre med leveringstid over 7 dage
Ved ordre med en leveringstid på 7 dage eller derover, gør vi brug af tokeniserede betalinger. Det vil sige, at for hver betaling der foretages hos Ellos, bliver der sendt et token (en unik kode) til dit pengeinstitut, som vil foranledige at der sker betaling for dit køb. Vi vil først opkræve beløbet fra dit pengeinstitut, når din ordre forlader vores lager og er under levering til dig. Der trækkes ikke større beløb, end det du har godkendt ved din bestilling. I forbindelse med at du gennemfører et køb hos Ellos, vil der blive indsamlet personoplysninger om dig, idet dine kortoplysninger automatisk gemmes i krypteret form. Vi henviser i den forbindelse til vores politik om Personoplysninger.

Faktura – Betal om 14 dage
Med vores gratis 14-dages faktura bliver det nemt at købe, og denne betalingsmetode medfører ingen ekstra omkostninger for dig. Hvis du har valgt at betale dit køb med 14-dages faktura og gerne vil udskyde betalingen, kan du logge på elpy.com og mod et mindre gebyr, vælge at rykke betalingsdatoen enten 10 eller 30 dage ved at klikke på "Betalingsalternativer". Hvis du ikke betaler fakturaen til tiden, får du et rykkergebyr. Fakturaen sendes digitalt via e-mail og sms. Du kan se flere oplysninger om betalingsmetoden 14-dages faktura under Vilkår for faktura.

Delbetalingskonto – Del betalingen af din ordre op
Hvis du vælger betalingsmetoden Delbetalingskonto, kan du opdele betalingen i op til 36 måneder. Du kan vælge at betale et valgfrit beløb i den følgende måned, og du betaler dit køb i et tempo, der passer dig. Du kan samle alle dine Elpy-køb på samme konto. Debitorrenten er p.t. 29,91% og den nominelle rente p.a. er på 20,28%. Du betaler et administrationsgebyr på 29 DKK/måned. Fakturaen sendes digitalt via mail og sms. Du kan se flere oplysninger om betalingsmetoden Delbetalingskonto under Vilkår for konto.

Ellos-Konto
Denne betalingsmetode er stadig tilgængelig for dig, hvis du allerede har en Ellos-konto, som du har ansøgt om inden 7.9.2020. Ved at vælge betalingsformen Konto kan du fordele betalingen i op til 36 måneder. Variabel debitorrente p.t. 26,4% og ÅOP p.t. 29,84%. For yderligere information om betalingsformen Ellos-Konto, se venligst Vilkår for konto. Fra og med 3.5.2023 håndteres betalinger for Ellos-konto via Elpy.

5. Aftale og annullering af bestilling

5.1 Aftale
Når du har afgivet din bestilling, sender vi en ordrebekræftelse om, at vi har modtaget din ordre. I de fleste tilfælde modtager du den indenfor få minutter, men det kan sommetider tage lidt længere tid. Hvis du har bestilt på en helligdag, kan det i sjældne tilfælde tage indtil den følgende hverdag før mailen bliver sendt. Husk, at mailen kan ende i din spam-mappe, så tjek denne, hvis du mangler mailen. Ordrebekræftelsen udgør en bekræftelse på, at der er indgået en aftale mellem dig og os. Hvis vi af en eller anden grund ikke kan acceptere din bestilling, vil vi informere dig om dette så hurtigt som muligt.

5.2 Annullering af bestilling
Efter at have klikket på "Gennemfør køb" kan der ikke længere foretages ændringer i din bestilling. I sjældne tilfælde kan en bestilling annulleres, men det afhænger af, hvor langt behandlingen af den er nået i vores systemer. I de fleste tilfælde går behandlingen meget hurtigt. Hvis du ønsker at annullere din bestilling, skal du ringe til os direkte på 70 100 200, så vi kan svare på, om det er muligt. Ellers har du mulighed for at udøve din fortrydelsesret og returret i henhold til punkt 6 nedenfor.

6. Retur og bytte

6.1 Fortrydelsesret/returret
Ifølge loven har du som forbruger en lovbestemt fortrydelsesret inden for 14 dage fra den dag, du modtager din vare. For din bekvemmelighed tilbyder vi også en returret på hele 30 dage fra den dag, du modtager din vare. Fortrydelsesretten og returretten betyder, at du har ret til at fortryde dit køb af en hvilken som helst årsag og få pengene tilbage. Din fortrydelsesret/returret gælder alt på vores hjemmeside, undtagen forseglede lyd- eller videooptagelser eller forseglede computerprogrammer samt parfumeflasker, kosmetik eller maling, hvis forseglingen er brudt. Din fortrydelsesret/returret gælder heller ikke specialtilpassede produkter (dvs. varer, der er blevet produceret efter dine anvisninger eller på anden måde har fået en personlig præg). Uanset om du ønsker at benytte den lovbestemte fortrydelsesret eller vores 30-dages returret, så håndteres returen på samme måde. Du har ret til at åbne varens emballage og prøve/undersøge varen, men husk at behandle den forsigtigt og kun i det omfang, der er nødvendigt for at fastslå dens egenskaber og funktion. Hvis vores returpersonale ved returhåndtering vurderer, at din håndtering af varen har medført en værdiforringelse af den, kan der foretages en reduktion for værdiforringelse. Beløbet trækkes i så fald fra din tilbagebetaling.

For at bruge din fortrydelsesret/returret behøver du ikke kontakte kundeservice, følg bare de returinstrukser, du finder i din levering, og send varen tilbage inden for 30 dage. Ønsker du alligevel at meddele os at du ønsker at bruge din fortrydelsesret/returret, er du velkommen til at kontakte os via "Kundeservice" på vores hjemmeside, via kontaktoplysningerne angivet i punkt 1.1 eller ved at bruge vores vedhæftede fortrydelsesformular og returnere den til os. Bemærk: Postadresse er ikke til returvarer. Hvis du kontakter os via e-mail, vil du modtage en bekræftelse på, at din mail er modtaget inden for kort tid. Det er helt frivilligt at bruge formularen, det er altså ikke nødvendigt for at benytte din fortrydelsesret/returret. Bemærk venligst, at det ikke anses for at udøve din fortrydelsesret/returret, hvis du blot undlader at afhente eller modtage din levering uden at give os en klar besked om, at du udøver din fortrydelsesret. Du vil blive opkrævet et gebyr for uafhentede pakker, se afsnit 6.3. For at undgå dette gebyr anbefaler vi dig altid at afhente din vare og derefter returnere den, hvis du fortryder dit køb. Husk at du skal returnere produktet til os uden unødig forsinkelse og senest 30 dage efter den dag, hvor du modtog din vare. Du kan læse mere om, hvordan du returnerer din vare til os i afsnit 6.4.

Returnerer du hele din bestilling, refunderer vi vareværdien samt det eventuelle almindelige fragtgebyr, men ikke ekstra gebyrer der er opstået på grund af dit valg af en dyrere leveringsmetode. Det almindelige fragtgebyr svarer til den billigste leveringsmetode, der er tilgængelig for dig i kassen. Hvis du vælger at returnere kun en del af din bestilling, refunderer vi ikke det eventuelle almindelige fragtgebyr eller eventuelle ekstra gebyrer, da gebyrerne er uafhængige af antallet af varer, du har bestilt. Vi tilbyder ikke fortrydelsesret for sådanne inbæringstjenester, som vi har udført, og som du har betalt for. Dette betyder, at du ikke har ret til at få nogen tilbagebetaling, hvis vi allerede har udført inbæringstjenesten. Hvis du vælger at købe en inbæringstjeneste til din bestilling, er du opmærksom på og accepterer, at inbæringstjenesten vil blive udført straks i forbindelse med leveringen af din bestilling, og at du derfor ikke har nogen fortrydelsesret for tjenesten. Du betaler returfragten. Ved returnering af postpakker koster returfragten 45 DKK pr. pakke. Ved returnering af varer med større vægt eller volumen koster returfragten 340 DKK pr. pakke. Bemærk venligst, at returfragtsomkostningerne for varer med større vægt eller volumen kan blive opdelt på to linjer i dit returunderlag på grund af systembegrænsninger. De samlede returfragtsomkostninger er dog 340 DKK. Læs mere om tilbagebetalinger i afsnit 6.5.

6.2 Bytteret
Hvis du har købt en mindre vare, kan du normalt registrere din retur via vores online returside. På din returseddel vil der i så fald være en QR-kode, som du scanner med din mobiltelefon for at logge direkte ind på din returside. Du kan også logge ind på ellos.dk/returns og indtaste den returkode, som du finder på din følgeseddel. Hvis en vare er tilgængelig i en anden størrelse, og du har bestilt med faktura- eller delbetaling, kan du nemt bytte størrelsen direkte på retursiden. Vælg returårsag for den aktuelle vare, og hvis en anden størrelse er på lager, får du spørgsmålet om du vil bytte størrelse, og alternativerne vises. Erstatningsvaren sendes automatisk til dig uden ekstra omkostninger, og der oprettes en ny faktura for erstatningsvaren. Tilbagebetaling for den returnerede vare trækkes fra din eksisterende faktura, så snart du har afleveret din retur hos dit ombud. Der opkræves en returfragt for den vare, du returnerer. Hvis din pakke mangler en returkode, eller hvis du ønsker at foretage et andet bytte (f.eks. til en anden farve), så skal du lave en ny bestilling via vores hjemmeside. Læs mere om, hvordan du returnerer i afsnit 6.4.

6.3 Uafhentet pakke
Hvis du ikke afhenter din pakke eller modtager din levering inden for den angivne tid, vil den automatisk blive sendt tilbage til os. Når din pakke er blevet returneret og håndteret, vil du få refunderet det beløb, du har betalt for varerne i pakken/leveringen, undtagen eventuelle tillægsgebyrer. Derefter vil du blive opkrævet et gebyr for ikke-afhentet pakke på 49,90 DKK. Hvis du har betalt med konto eller faktura, vil gebyret blive opkrævet på din faktura. Hvis du har betalt med kort, trækkes gebyret fra det beløb, du får tilbageført til dit kort.

6.4 Sådan returnerer du
Følg de instruktioner til returnering, som du finder i din levering, de kan variere afhængigt af typen af vare/bestilling. Hvis du har købt en mindre vare, kan du normalt registrere din retur via vores online returside. På din returseddel vil der i så fald være en QR-kode, som du scanner med din mobiltelefon for at logge direkte ind på din returside. Du kan også logge ind på ellos.dk/returns og indtaste den returkode, som du finder på din følgeseddel. Returnér din ubrugte vare med alle mærker intakte i original emballage, hvis emballagen er beskadiget, kan du bruge anden passende emballage. Husk at pakke godt ind, så varen er beskyttet under transporten.

Mangler du en returseddel/returlabel, kan du i de fleste tilfælde selv oprette en ny. Log ind på "Mine bestillinger" og vælg "Opret returnering" under den valgte bestilling. Hvis alternativet ikke vises, bedes du kontakte os via kontaktformularen, som du finder her eller under "Kundeservice" på vores hjemmeside. Gem din returkvittering, indtil du har modtaget besked fra os om, at din retur er behandlet, da det er dit bevis på, at returen er sendt. Hvis du har betalt med Elpys 14-dages faktura, bør du herefter sætte din faktura på pause hos Elpy, indtil din returnering er håndteret af vores returafdeling. Normalt tager en retur- eller reklamationsbehandling cirka 2 uger fra den dato, du har sendt din vare retur, men kan tage lidt længere tid i forbindelse med ferier og højsæson.

Ved returnering af postpakker koster returfragten 45 DKK pr. pakke. Ved returnering af varer med større vægt eller volumen koster returfragten 340 DKK pr. pakke. Bemærk venligst, at returfragtsomkostningerne for varer med større vægt eller volumen kan blive opdelt på to linjer i dit returunderlag på grund af systembegrænsninger. De samlede returfragtsomkostninger er dog 340 DKK. Hvis din returnering er en reklamation eller hvis du har modtaget forkert vare, opkræves der ingen returfragt.

6.5 Tilbagebetaling
Når du udøver din fortrydelsesret/returret, sker tilbagebetalingen uden unødig forsinkelse og senest inden for 14 dage fra modtagelsen af eventuel meddelelse om, at du ønsker at udnytte din fortrydelsesret/returret. Vi vil dog ikke foretage tilbagebetalingen, før vi har modtaget den returnerede vare eller du har fremlagt bevis for, at du har returneret varen, alt afhængigt af hvad der sker først. Hvis der skal ske en tilbagebetaling på grund af en reklamation, vil tilbagebetalingen ske uden unødig forsinkelse. Dog kan der nogle gange gå lidt længere tid, da der især for elektronikprodukter kan være behov for fejlfinding/reparation, før en tilbagebetaling bliver aktuel. Tilbagebetaling sker via samme betalingsmetode, som blev brugt, da bestillingen blev foretaget. Ved kortkøb bliver tilbagebetalingen foretaget til samme betalingskort, som pengene blev trukket fra. Bemærk dog, at det kan tage nogle ekstra dage, før du ser pengene på din konto på grund af bankens behandlingstid (Visakort 3-5 bankdage og Mastercard op til 30 dage). Hvis du har et tilgodehavende efter en fakturakøb, vil du modtage en e-mail fra Elpy med instruktioner til nem udbetaling via elpy.com. Hvis du har et tilgodehavende efter køb med delbetaling eller månedsfaktura, kan du vælge at lade dit tilgodehavende stå, og det vil blive trukket næste gang, du handler hos os med delbetaling eller månedsfaktura. Bemærk, at beløbet ikke bliver trukket fra i kassen, når du laver din bestilling, men bliver trukket fra din næste faktura. Tilbagebetaling sker via Trustly. Har du brug for yderligere hjælp, kan du kontakte Elpy/Resurs Banks kundeservice på 70 60 25 50.

7. Reklamation

Hvis din vare er defekt, eller hvis der er opstået en fejl eller forsinkelse i leveringen, kan du reklamere over varen/købet. Ifølge Købeloven er vi ansvarlige for fejl i varen i 2 år fra den dato, du modtog varen, forudsat at fejlen er oprindelig og ikke skyldes f.eks. forkert brug af varen. Husk dog, at du skal reklamere inden for rimelig tid efter, at du har opdaget eller burde have opdaget en fejl. Reklamation, der foretages inden for 2 måneder, anses altid for at være indgivet rettidigt. Vi anbefaler derfor, at du tjekker din vare inden for rimelig tid efter modtagelsen. Husk at ikke forværre en fejl ved at fortsætte med at bruge varen efter at have opdaget fejlen. Ved en godkendt reklamation gælder dine rettigheder i henhold til Købeloven. Hvis der er tale om en transportskade, kan du læse mere under afsnit 7.1.

For at reklamationsprocessen kan forløbe så smidigt som muligt, bedes du kontakte os via reklamationsformularen, som du finder her eller under "Kundeservice" på vores hjemmeside. Du finder også vores kontaktoplysninger under afsnit 1.1. Beskriv fejlen og vedhæft billeder af skaden/evt. beskadiget emballage, gerne taget fra forskellige vinkler. Kundeservice vil derefter vende tilbage med forslag til handling afhængigt af fejltypen. Hvis du accepterer en eventuel prisfradrag/kompensation som løsning, fraskriver du dig fremtidig reklamations- og returret for den specifikt kompenserede fejl. Hvis du ønsker at returnere varen direkte til vurdering uden at kontakte os, skal du følge returinstruktionerne, som du finder i din levering og angive, at varen er beskadiget. Hvis du mangler en returseddel/returlabel, kan du i de fleste tilfælde selv oprette en ny. Log ind på "Mine bestillinger" og vælg "Opret returnering" under den relevante bestillingen. Hvis muligheden ikke vises, kontakt os via kontaktformularen, som du finder her eller under "Kundeservice" på vores hjemmeside. Gem dit returkvittering, indtil din reklamation er afsluttet af os. Har du betalt med Elpys 14-dagen faktura, bør du også sætte din faktura på pause for returnering hos Elpy. Ønsker du selv at håndtere returneringen til os, bedes du sende varen til vores returadresse, som du finder under punkt 1.1. Du kan læse mere om, hvordan du returnerer din vare til os i afsnit 6.4.

Når vi har modtaget den reklamerede vare, vil vores returafdeling tage stilling til, om reklamationen godkendes. For de fleste varetyper ophæves købet ved godkendt reklamation, og tilbagebetaling vil finde sted. For enkelte varetyper, såsom elektroniske produkter, vil der som regel forekomme reparation eller ombytning til en ny vare, før købet ophæves, hvis det er muligt. Hvis dit køb ophæves, kan vi i henhold til loven i visse tilfælde have ret til at foretage en nyttefradrag, hvilket betyder, at du kan blive forpligtet til at betale os en erstatning for den nytte, du har haft af produktet. Nyttefradraget vil blive trukket fra tilbagebetalingsbeløbet. Tilbagebetaling vil ske uden unødig forsinkelse og via samme betalingsmetode, som du benyttede ved købet. Læs mere om tilbagebetalinger under afsnit 6.5. Ved godkendt reklamation er vi ansvarlige for fragt, ev. tillægsgebyrer og returfragt for den vare du har reklameret. Hvis din bestilling består af flere varer end den, du har sendt til reklamation, tilbagebetaler vi ikke fragt eller tillægsgebyrer, fordi gebyrerne er uafhængige af, hvor mange varer du har bestilt. Vi står dog selvfølgelig for returfragten. Ved afvist reklamation sendes varen tilbage til dig.

7.1 Transportskader
Vi beder dig venligst om at kontrollere emballagen ved leveringen, mens chaufføren stadig er til stede. Hvis du opdager en skade, beder vi dig venligst informere chaufføren, som vil notere det på fragtsedlen. Dette notat er vigtig for os i forhold til vores skadeanmeldelse mod transportøren, men påvirker ikke din reklamationsret. Tag billeder af den beskadigede emballage (gerne fra flere vinkler), før du åbner og undersøger resten af varen. Tag billeder af yderligere skader. Indberet derefter skaden til vores kundeservice via reklamationsformularen, som du finder her eller under "Kundeservice" på vores hjemmeside. Husk at vedhæfte billederne. For at vi kan lave en skadesanmeldelse til transportøren, skal din e-mail være kommet til os inden for 24 timer fra leveringstidspunktet, så vi beder dig kontakte os straks i de tilfælde, hvor det er muligt. Hvis du kontakter os senere end 24 timer eller opdager en transportskade først efter levering, vil din reklamation blive behandlet i henhold til almindelige reklamationsprocedurer.

8. Øvrigt

8.1 Gavekort
Vi sælger ikke gavekort i øjeblikket. Har du allerede et eksisterende gavekort, er det naturligvis stadig gyldigt i 3 år fra købsdatoen.

8.2 Elektronikgaranti
Alle elektroniske apparater som vi sælger har mindst et års garanti, hvis ikke en langre garantiperiode er angivet under varens produkttekst her på vores hjemmeside. Fakturaen/følgesedlen gælder som garantibevis og en mulig reparation tager normalt mellem 2-5 uger. Husk at garantien ikke gælder hvis produktet er blevet håndteret forkert. Hvis produktet opfattes som forkert er det derfor vigtigt at brugsanvisningen er læst omhyggeligt inden produktet sendes tilbage til os, for at sikre at det er installeret / håndteret korrekt. På denne måde undgår du omkostninger som ellers kan blive opkrævet af dig, hvis det autoriserede værksted ikke vurderer at sagen er et garantisag. Alle elektriske produkter som vi sælger skal have en manual på et nordisk sprog. Hvis et produkt ikke har en manual på et nordisk sprog, skal dette angives i produktets tekst.

8.3 Elretur
Alt udtjent elektrisk og elektronisk udstyr skal indsamles til genanvendelse for miljøets skyld. Er du usikker på hvilke produkter som omfattes og hvor du kan aflevere dem, så gå ind på: www.elretur.dk eller din kommunes hjemmeside under genbrugsstationer.

8.4 Bedrageri
Vi politianmelder alt bedrageri og dataindbrud/hacking samt forsøg på dette der er rettet mod os som virksomhed. Vi forbeholder os retten til at afvise din bestilling eller ophæve dit køb i tilfælde af at vi har grund til mistanke om bedrageri, dataindbrud og/eller andet misbrug af vores site.

8.5 Support og tilgængelighed
Vores målsætning er at besvare spørgsmål via mail inden for 24 timer efter modtagelsen af din spørgsmål. Tidsangivelsen gælder kun i vores åbningstid (hverdage 07:30-18:00) og for henvendelser vedrørende allerede udførte bestillinger, reklamationer eller fortrydelsesret. I tilfælde af, at vi ikke har besvaret din mail inden for 48 timer, vil vi informere dig om forsinkelsen.

8.6 Forkerte priser og farvegengivelse
Vi stræber altid efter at have korrekt information på vores hjemmeside, men nogle gange kan der desværre forekomme fejl. Prisen på en vare eller andre tilhørende oplysninger kan i sjældne tilfælde være forkerte. Hvis fejlen opdages før levering, og det er en åbenlys tryk-, skrive- eller prisfejl, som du har bemærket eller burde have bemærket, forbeholder vi os retten til at hæve dit køb og tilbagebetale dig for varen. Hvis dette sker, vil vi selvfølgelig kontakte dig. Vi forbeholder os også retten til trykfejl og unøjagtigheder i vores markedsføring og nyhedsbreve samt eventuelle fejl i beholdningen. Forskellige skærme og skærmindstillinger kan påvirke farvegengivelsen af varer på vores hjemmeside, så vi kan ikke garantere, at nuancerne på varerne er helt præcise.

8.7 Tvister
Ved tvister, som det ikke er lykkedes os at løse, anbefaler vi, at du kontakter Center for klageløsning, www.naevneneshus.dk eller Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Vi følger altid deres anbefalinger ved tvister. Du kan også benytte dig af en online tvistbilæggelsesløsning for klagesager som er tilgængelig på EU-kommissionens hjemmeside: https://ec.europa.eu/odr. For information om, hvilke rettigheder du har som forbruger, anbefaler vi, at du besøger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens websted www.forbrug.dk.

8.8 Force majeure
Ellos er fritaget for påtale for at undlade at opfylde sin forpligtelse ifølge disse Generelle vilkår, hvis forsømmelsen skyldes udefra kommende omstændigheder, se nedenfor, og denne omstændighed forhindrer, vanskeliggør eller forsinker udførelsen. Fritagende omstændigheder kan være bl.a. myndigheders foranstaltninger eller forsømmelse, ny eller ændret lovgivning, konflikt på arbejdsmarkedet, blokade, brand, oversvømmelse, sabotage eller ulykker af større omfang. I force majeure indgår myndighedsbeslutninger som påvirker markedet eller produkter negativt, f.eks. restriktioner i indikation, advarselstekster, salgsforbud etc.

Disse vilkår blev opdateret: 01-10-2024