Generelle vilkår - Kundeservice - Ellos.dk
Kurv
Generelle vilkår
Generelt
Hjemmesiden www.ellos.dk stilles til rådighed af Ellos Denmark A/S (”Ellos”). Med udtrykkene ”vi”, ”vore”, ”vores” og ”os” nedenfor menes Ellos.

For at kunne registrere en brugerkonto "MINE SIDER" hos os, ansøge om kredit eller købe produkt(er) via vores hjemmeside skal du være 18 år. Hvis du er under 18 år, skal du have forældres/værges godkendelse. Ved køb af produkt(er) fra vores sortiment, tegning af forsikring gennem os, ansøgning om kredit, registrering af brugerkonto "MINE SIDER" hos os, brug af nogle af vores ydelser på vores hjemmeside og/eller brug af nogle af vores mobiltelefonapplikationer skal du samtidig aktivt godkende vores til enhver tid gældende Generelle vilkår og dermed bekræfte, at de oplysninger du giver om dig selv er korrekte.

Vi har ret til at ændre disse Generelle vilkår, og de eventuelle ændringer vi foretager, træder i kraft når de er gjort tilgængelige på vores hjemmeside.
Virksomhedsinfo
Telefon kundeservice:
70 100 200
E-mailadresse kundeservice:
customerservice@ellos.dk
Åbningstider kundeservice:
Mandag til fredag: 7:30 - 18:00. Lørdag og søndag: 9:00 - 17:00. Helligdage: 9-17:00

Kontaktformular og vores mest almindelige spørgsmål og svar kan findes i vores FAQ
Adresse kundeservice (ikke til returvarer):
Ellos Denmark A/S, Postboks 150, 6400 Sønderborg
Adresse til returnering af varer:
Ellos AB , 501 86 Borås, Sverige
Besøksadresse kontor:
Ödegärdsgatan 6, 504 64 Borås, Sverige
CVR/SE-nr:
24927814
Priser og gebyrer
Vores priser og gebyrer kan ændre sig på grund af omstændigheder uden for vores kontrol, såsom væsentligt ændrede råvarepriser, valutaændringer eller ændringer i moms. Alle priser inkluderer moms på 25%. Hvis momsen ændres, forbeholder vi os ret til at justere vores priser og gebyrer med det tilsvarende beløb.
Fragtgebyrer
Fri fragt gælder for normalpakke over det beløb, der er angivet nedenfor. For normalpakke med en lavere ordreværdi opkræves fragtgebyr. For større eller tungere varer opkræves fragtgebyr for hjemlevering af transportør. Se aktuelle priser nedenfor. I kassen vises, hvilke leveringsmuligheder og hvilke leveringstider, der tilbydes til din bestemte ordre, baseret på varetypen og hvor du bor.

Fragtgebyr normalpakke for ordrer over 499 DKK (efter fradrag for mulige rabatter)0 DKK
Fragtgebyr normalpakke for ordrer mellem 1-499 DKK (efter fradrag for mulige rabatter)49,90 DKK
Hjemlevering normalpakke (tillægsgebyr)19 DKK
Express24 normalpakke (tillægsgebyr)69 DKK
Express Hjem normalpakke (tillægsgebyr)79 DKK
Fragtgebyr for varer med større vægt eller volumen - hjemlevering til gadedør/kantsten*449 DKK
Fragtgebyr for varer med større vægt eller volumen - hjemlevering med inbæring 649 DKK
Returgebyr39 DKK
Returfragt for varer med større vægt eller volumen (tillægsgebyr)195 DKK
Uafhentet pakke49,90 DKK
Fakturagebyr19 DKK
* Levering finder sted ved kantsten, hvis du bor i en villa og til ejendomens ydre dør, hvis du bor i en lejlighed
Betalingsmåde
Vi anvender Elpy som betalingsløsning, og du vælger selv, hvordan du vil betale din ordre. Elpy er en betalingsløsning og et varemærke, der tilhører koncernen Ellos Group. Elpy er et samarbejde mellem Resursbank og Ellos Group med det formål at muliggøre nem betaling for alle Ellos Groups virksomheder i én og samme tjeneste. Du kan nemt håndtere dine betalinger på elpy.com. Når du gennemfører din første betaling med Elpy, foretager vi en kreditvurdering for at vurdere din betalingsevne. Når kreditvurderingen er gennemført, modtager du en bekræftelse fra den virksomhed, vi samarbejder med. Ved ordrer der overstiger dit tidligere bevilgede maksimumbeløb kan du få bevilget en højere købsgrænse. Der foretages en almindelig kreditvurdering og der bliver genereret en ny bekræftelse. Vi tilbyder disse betalingsmåder:
Faktura – Betal om 14 dage
Få dine varer hjem først, og betal senere. Med 14-dages faktura bliver det nemt at købe, og du betaler ikke faktureringsgebyr. Denne betalingsmetode medfører ingen yderligere omkostninger for dig. Hvis du har valgt at betale dit køb med 14-dages faktura og gerne vil udskyde betalingen, kan du logge på elpy.com og vælge at rykke betalingsdatoen enten 10 eller 30 dage ved at klikke på "Betalingsalternativer". Hvis du ikke betaler fakturaen til tiden, får du et rykkergebyr. Du kan se flere oplysninger om betalingsmetoden 14-dages faktura under Vilkår for faktura.
Delbetalingskonto – Del betalingen af din ordre op
Hvis du vælger betalingsmetoden Delbetalingskonto, kan du opdele betalingen i op til 36 måneder. Du kan vælge at betale et valgfrit beløb i den følgende måned, og du betaler dit køb i et tempo, der passer dig. Du kan samle alle dine Elpy-køb på samme konto. Debitorrenten er p.t. 29,91% og den nominelle rente p.a. er på 20,28%. Du betaler et administrationsgebyr på 29 DKK/måned. Du kan se flere oplysninger om betalingsmetoden Delbetalingskonto under Vilkår for konto.
Kort – betal direkte i kassen
Når du vælger betalingsformen Kort betaler du med dit kreditkort direkte i kassen. Vi bruger 3D Secure og krypterer altid dit kortnummer, hvilket gør dit køb sikkert. Debitering finder sted direkte på købstidspunktet. Der opkrævet ikke kortgebyrer. Vi modtager Visa og Mastercard som er udstedt i de nordiske lande. Kortbetalinger håndteres af Ellos AB. Ved en eventuel returnering sker tilbagebetalingen til det betalingskort, du benyttede ved din betaling.
Ellos-Konto
Denne betalingsmetode er stadig tilgængelig for dig, hvis du allerede har en Ellos-konto, som du har ansøgt om inden 7.9.2020. Ved at vælge betalingsformen Konto kan du fordele betalingen i op til 36 måneder. Variabel debitorrente p.t. 26,4% og ÅOP p.t. 29,84%. For yderligere information om betalingsformen Ellos-Konto, se venligst Vilkår for konto.
Leveringmåde
Ved kassen vises leveringsmulighederne, der tilbydes for din ordre, disse varierer afhængigt af typen af ​​varen og hvor du bor. Foretag dine valg af leveringsmetode og sørg for, at dine kontaktoplysninger og adresse er korrekte, inden du accepterer ordren, da disse ikke kan rettes, når ordren placeres. Hvis din ordre er opdelt i flere leveringer, opkræves kun et fragtgebyr. I tilfælde af leveringsforsinkelse af væsentlig betydning kan købet annulleres. Vi har følgende leveringsmetoder:
Normalpakke
Leveret til dit posthus/pakkeboks. Fri fragt gælder for ordrer over 499 DKK efter fradrag for evt. rabatter. Ved ordrer mellem 1-499 DKK er forsendelsesgebyret 49,90 DKK. Når du bestiller blomster eller planter, skal du være opmærksom på, at du skal kunne hente din pakke så tæt på levering som muligt, da planter kun kan vare et par dage i papemballagen.
Express24 normalpakke
Med Express24 får du ekstra hurtig levering dit posthus/pakkeboks mod et tillægsgebyr på 69 DKK. Hvis du afgiver din ordre før 13.00 leveres din pakke næste hverdag (til Bornholm og mindre øer tager det en ekstra hverdag). Bestiller du på andre tidspunkter, får du din pakke inden for 48 timer (Bornholm og mindre øer inden for 72 timer).
Express Hjem normalpakke
For 79 DKK i tillægsgebyr får du leveringen hjem til din dør om aftenen mellem kl. 18.00 - 22.00 på hverdage mandag-fredag. Denne leveringsmulighed tilbydes kun i Københavnsområdert. Bestil indtil 24.00 til levering næste hverdag. Husk at være hjemme for at modtage leveringen.
Hjemlevering normalpakke
Levering finder sted direkte til din dør på hverdage for 19 DKK i tillægsgebyr. For nogle varer, der er lettere, men for store til at blive sendt som en normal pakke, tilbydes kun levering til hjemmet. Du får besked via sms. Når du bestiller blomster eller planter, skal du være opmærksom på, at du skal kunne modtage din pakke hurtigst muligt, da planter kun kan vare et par dage i kassen.
Varer med større vægt eller volumen
Større eller tungere varer leveres altid til dit hjem og kræver, at du bor langs en kørbar vej. Hjemlevering finder sted ved kantsten, hvis du bor i en villa eller til ejendomens ydre dør, hvis du bor i en lejlighed og koster 449 DKK. Hvis du i stedet ønsker at modtage levering med inbæring , koster det i alt 649 DKK (449 DKK + 200 DKK i tillægsgebyr). Du får besked via sms og kan vælge dag og tidsinterval for leveringen.
Fortrydelsesret
Du har en 30-dages fortrydelsesret, når du handler hos os. Med få undtagelser har du ret til at åbne emballagen og prøve / undersøge det produkt, du har købt, men kun i det omfang, det er nødvendigt for at bestemme produktets egenskaber og funktion. Fortrydelsesretten gælder stort set alt på vores websted. Fortrydelsesretten gælder dog ikke blomster og planter, forseglede lyd- eller videooptagelser eller forseglede computerprogrammer samt parfumeflasker, kosmetik, maling, badetøj eller undertøj, hvis forseglingen / forseglingen er brudt. Imidlertid er de fleste af vores badetøj og undertøj ikke forseglet. Fortrydelsesretten gælder heller ikke specielt tilpassede produkter, dvs. varer, der er fremstillet efter kundens unikke ønsker.

Fortrydelsesfristen udløber 30 dage efter den dag du har modtaget din vare, eller får den sidste vare i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om flere forskellige varer, som er bestilt i én ordre, og som leveres enkeltvis. Vi beder dig om at returnere din ubrugte vare inden for 30 dage med alle etiketter intakte i originalemballagen. Hvis emballagen er ubrugelig, er det muligt at pakke med anden tilsvarende emballage. Gem din returkvittering, indtil du er blevet underrettet af os om, at din retur er behandlet, da dette er dit bevis på sendt retur.

For at benytte fortrydelsesret skal du følge returinstruktionerne, som du finder i din levering. Hvis du har bestilt mindre varer, foretager du din returregistrering online via www.ellos.dk/returns ved hjælp af den medfølgende unikke kode eller ved at scanne QR-koden. Der, hvis din ordre blev foretaget mod en konto eller faktura betaling, kan du også nemt skifte til en anden størrelse, hvis varen ikke passer. Hvis du ikke har returlabel / returetiket, kan du i de fleste tilfælde selv oprette en ny. Log ind på "min ordrehistorik" og vælg "opret returseddel eller opret returlabel" under den valgte ordre. Hvis indstillingen ikke vises, kontakte kundeservice.

Ved at returnere varen inden for 30 dage behøver du ikke oplyse os om, at du vil udøve din fortrydelsesret på en anden måde, hvis du ikke ønsker at gøre det. Hvis du vil give os besked på en anden måde, kan du bruge vores vedhæftede fortrydelsesformular, eller udfylde nedenstående standardfortrydelseformular og returnere den til os. Bemærk: Postadresse er ikke til returvarer. Det er dog ikke et krav at du bruger formularen til at kontakte os. Du kan også gøre brug af din fortrydelsesret ved at sende os en utvetydig erklæring om din beslutning om at ophæve købsaftalen enten ved e-mail eller telefon. Du behøver ikke give en grund til fortydelsen men vi henstiller til, at du oplyser navn, adresse og andre relevante oplysninger, fx ordrernummer, varenummer og navnet på produktet i meddelelsen for at undgå fejl og forsinkelser. Bemærk, at det ikke tæller med, når du udøver fortrydelsesretten, hvis du kun undlader at afhente din levering uden at give os en klar meddelelse om dette. Din levering sendes automatisk tilbage til os efter angivet tid, men du vil blive opkrævet et gebyr for uafhentet pakke på 49,90 DKK.

Standard fortrydelsesformular
Til: Ellos Danmark A/S
Postboks 150
6400 Sønderborg
e-mail: customerservice@ellos.dk customerservice@ellos.dk

-Jeg/vi (*) meddeler herved, at jeg/vi (*) ønsker at gøre fortrydelseretten gældende i forbindelse med min/vores (*) købsaftale om følgende varer (*) /levering av følgende tjenesteydelser (*):

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

-Bestilt den (*) /modtaget den (*):

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

-Forbrugerens navn (Forbrugernes navne)

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

-Forbrugerens adresse (Forbrugernes adresse)

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

-Forbrugerens underskrift (Forbrugernes underskrifter) (kun hvis formularens indhold meddeles på papir)

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

-Dato


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

(*) Det ikke relevante udstreges


Ved retur tillægges et returgebyr på 39 DKK, og ved retur af større / tungere varer opkræves der også 195 DKK for returfragt. Returgebyr / eventuel returfragt opkræves uanset antallet af returnerede varer.

Hvis du returnerer hele din ordre, refunderer vi hele varens værdi og eventuelle forsendelsesomkostninger, men ikke tillægsgebyrer for f.eks. ekspreslevering eller inbæring. Hvis du vælger kun at returnere en del af din ordre, refunderer vi ikke ev. fragtgebyr eller tillægsgebyrer, fordi gebyrerne er uafhængige af, hvor mange varer du bestilte.

Tilbagebetaling sker hurtigst muligt og senest inden for 14 dage efter, at vi modtog din meddelelse om, at du ønsker at udøve din fortrydelsesret. Vi har dog ret til at vente med tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget din retur. Hvis din håndtering af produktet har medført en reduktion i dets værdi eller i tilfælde af manglende eller beskadiget original pap, kan der ske et værditab på varen. Værditabet vurderes fra sag til sag. Tilbagebetalingen foretages via den samme betalingsmetode, som du brugte ved bestilling. Ved tilbagebetaling via kreditkort kan det tage et par ekstra dage, før du ser pengene på din konto på grund af bankens behandlingstid. Visakort 3-5 bankdage og Mastercard op til 30 dage.
Uafhentet pakke
Vi opkræver et gebyr på 49,90 DKK for forsendelser, der ikke afhentes inden for angivet tid. Gebyret svarer til de faktiske omkostninger ved fragt, retur og håndtering.
Bytteret
Hvis du har bestilt mindre varer mod betaling af konto eller faktura, foretager du din returregistrering online via www.ellos.dk/returns eller ved at scanne den QR-kode, som du finder i den vedlagte returvejledning. Der kan du nemt skifte til en anden størrelse, hvis produktet ikke passer. For andre bytninger henviser vi dig til at lave en ny ordre via vores hjemmeside.
Sådan returnerer du
Følg returinstruktionerne, som du finder i din levering, de varierer afhængigt af ordretypen. Hvis du ikke har returlabel / returetiket, kan du i de fleste tilfælde selv oprette nye. Log ind på "min ordrehistorik" og vælg "opret returseddel eller opret returlabel" under den valgte ordre. Hvis indstillingen ikke vises, skal du kontakte os på kundeservice via vores kontaktoplysninger øverst på denne side eller via vores kontaktformular under "kundeservice" på vores startside. Ved returnering tilføjes der altid et returgebyr på 39 DKK, og ved returnering af større / tungere varer tilføjes 195 DKK for returforsendelse. Returneringsgebyret opkræves uanset størrelsen på returneringen eller antallet af varer. Hvis din retur er en klage, eller hvis du har modtaget den forkerte vare, opkræves der ingen gebyrer for retur eller forsendelse.
Reklamation
Købeloven giver dig ret til at reklamere en vare inden for to år, forudsat at produktet var defekt på leveringstidspunktet. Du skal derfor umiddelbart efter modtagelsen af ordren tjekke varen. Hvis du modtager en vare, der er defekt, og du kun ønsker at returnere varen og modtage en tilbagebetaling, skal du følge de vedlagte returinstruktioner og angive årsagen til returneringen. Du kan også maile os og vedlægge billeder af skaden, fortrinsvis taget fra forskellige vinkler. Bemærk, at du skal kontakte os angående reklamationen "inden for en rimelig tid" efter det at du opdagede det. Hvis du reklameret inden for to måneder efter at have opdaget fejlen, har du reklameret inden for en rimelig tid. Hvis du efter at have været i kontakt med os bliver bedt om at returnere varen, skal du følge returinstruktionerne, der fulgte med din levering. Hvis du ikke har returlabel / returlabel, kan du i de fleste tilfælde selv oprette nye. Log ind på "mine ordrer" og vælg "Opret returlabel / returetiket her" under den ret bestilling. Hvis indstillingen ikke vises, kan du bestille nye ved at kontakte kundeservice. Gem din følgeseddel / kvittering, indtil klagen er afsluttet. Når vi har modtaget det klagede produkt, tager vores returafdeling stilling til reklamationen. I tilfælde af en original mangel eller en transportskade foretages en tilbagebetaling hurtigst muligt, men ikke senere end 30 dage fra det tidspunkt, vi modtog varen fra dig. Hvis købet annulleres, kan du i nogle tilfælde skulle betale en rimelig kompensation for den brug, du har haft af produktet. I dette tilfælde trækkes dette fra tilbagebetalingsbeløbet. I tilfælde af en godkendt reklamation er vi ansvarlige for fragt, returfragt og ev. andre omkostninger i forbindelse med den vare du har reklameret.
Reklamation blomster og planter
Hvis produktet ikke er af tilstrækkelig kvalitet eller på nogen måde er beskadiget, har du selvfølgelig ret til at reklameret den. Ved bestilling skal du huske på, at du skal være i stand til at modtage / afhente pakker så tæt på levering som muligt, da planter kun kan vare et par dage i papemballagen. Hvis du er utilfreds med leveringen, ønsker vi, at du straks kontakter os, så vi kan hjælpe dig på den bedste måde. For at lette og give hurtigere håndtering af din sag er det godt, hvis du tager et par billeder af produktet og emballagen, før du kontakter os. E-mail os på flowers@ellos.dk eller ring os.
Transportskader
Hvis der er synlige transportskader ved leveringen, skal du meddele dette til chaufføren, når du tager imod varen og du skal tjekke varen sammen med chaufføren. Chaufføren noterer det på fragtsedlen. Anmeld straks skaden og kontakt os inden for senest 24 timer, så vi kan anmelde skaden til fragtfirmaet. Det er vigtigt, at du pakker produktet ud og inspicerer produktet for at opdage skjulte og synlige skader. Ved anmeldelse af skaden skal vi have billeder af emballagen og selve skaden, helst taget fra forskellige vinkler.
Tilbagebetaling
Tilbagebetaling ved returnering eller reklamation sker via samme betalingsmetode, der blev brugt, da ordren blev foretaget. Hvis du har handlet med 14-dages faktura får du en mail ned et opdateret fakturabeløb eller annullering fra Elpy. Når du har købt med kort, foretages tilbagebetalingen til det samme betalings kreditkort, hvorfra pengene blev trukket fra, men bemærk dog, at det tager et par ekstra dage, før du ser disse på din konto på grund af bankens behandlingstid. Visakort 3-5 bankdage og Mastercard op til 30 dage. I tilfælde af Ellos kontokøb fratrækkes din retur / reklamation automatisk, og du ser tilbagebetalingen under "mine sider", når du er logget ind, tilbagebetalingen vises også på din næste faktura. Der sendes ingen opdateret faktura samme måned, du bruger betalingsoplysningerne på din eksisterende faktura og justerer kun beløbet. Hvis 14-dages fakturaen er indbetalt inden returneringen er behandlet, og du ønsker at få dit tilgodebeløb udbetalt, skal du kontakte Elpy/Resurs Bank på telefon 70 602 550 eller e-mail kundeservice@elpy.com.
Tvister
Ved tvister, som det ikke er lykkedes os at løse, anbefaler vi, at du kontakter Center for klageløsning, www.naevneneshus.dk eller Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Vi følger altid deres anbefalinger ved tvister. Du kan også benytte dig af en online tvistbilæggelsesløsning for klagesager som er tilgængelig på EU-kommissionens hjemmeside: ec.europa.eu/odr. For information om, hvilke rettigheder du har som forbruger, anbefaler vi, at du besøger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens websted www.forbrug.dk
Support og tilgængelighed
Vores målsætning er at besvare henvendelser via e-mail inden for 24 timer fra vi har modtaget din henvendelse. Tidsfristen gælder dog kun på hverdage og for henvendelser vedrørende køb og ordrer, der allerede er foretaget. I de tilfælde hvor vi ikke besvarer kundens e-mail inden for 48 timer, meddeler vi kunden om forsinkelsen og årsagen til denne. Ved mere komplicerede henvendelser som reklamationer, transportproblemer mv. kan behandlingstiden være længere.
Elektronikgaranti
Alle elektriske apparater som vi sælger har en minimumsgaranti på et år, medmindre en længere garantiperiode er angivet under produktinformationen på vores hjemmeside. Fakturaen/følgesedlen gælder som garantibevis og en mulig reparation tager normalt mellem 2-5 uger. Husk at garantien ikke gælder hvis produktet er blevet håndteret forkert. Hvis produktet opfattes som forkert er det derfor vigtigt at brugsanvisningen er læst omhyggeligt inden produktet sendes tilbage til os, for at sikre at det er installeret / håndteret korrekt. På denne måde undgår du omkostninger som ellers kan blive opkrævet af dig, hvis det autoriserede værksted ikke vurderer at sagen er et garantisag. Alle elektriske produkter som vi sælger skal have en manual på et nordisk sprog. Hvis et produkt ikke har en manual på et nordisk sprog, skal dette angives i produktets tekst.
Øvrigt
Bedrageri
Vi politianmelder alt bedrageri og dataindbrud/hacking samt forsøg på dette. Vi forbeholder os retten til at afvise din ordre eller ophæve dit køb i tilfælde af at vi har grund til mistanke om bedrageri, dataindbrud og/eller andet misbrug af vores site.
Farvegengivelse mv
Da forskellige skærme og individuelle skærmindstillinger påvirker farvegengivelsen, kan vi ikke garantere, at varernes farvetoner matcher de viste billeder, når du som forbruger besøger vores onlinebutik. Vi forbeholder os ret til at foretage tryk- og skrivefejl.
Elretur
Alt udtjent elektrisk og elektronisk udstyr skal indsamles til genanvendelse for miljøets skyld. Er du usikker på hvilke produkter som omfattes og hvor du kan aflevere dem, så gå ind på: www.elretur.dk eller din kommunes hjemmeside under genbrugsstationer.
Send ikke forskud
Vi er ikke ansvarlige for penge, checks eller frimærker sendt med breve.
Force majeure
Ellos er fritaget for påtale for at undlade at opfylde sin forpligtelse ifølge disse Generelle vilkår, hvis forsømmelsen skyldes udefra kommende omstændigheder, se nedenfor, og denne omstændighed forhindrer, vanskeliggør eller forsinker udførelsen. Fritagende omstændigheder kan være bl.a. myndigheders foranstaltninger eller forsømmelse, ny eller ændret lovgivning, konflikt på arbejdsmarkedet, blokade, brand, oversvømmelse, sabotage eller ulykker af større omfang. I force majeure indgår myndighedsbeslutninger som påvirker markedet eller produkter negativt, f.eks. restriktioner i indikation, advarselstekster, salgsforbud etc.
Politik om personoplysninger
Ellos Group AB, virk. nr. 556217-1925, Ödesgärdsgatan 6, 501 86 Borås, Sverige ("Ellos") behandler personoplysninger i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder EU’s Databeskyttelsesforordning.

Udtrykkene "vi, vores, vores og os" nedenfor henviser til Ellos.
1. DATABESKYTTELSESRÅDGIVER
Ellos har udpeget en databeskyttelsesrådgiver. Databeskyttelsesrådgiverens opgave er blandt andet at overvåge, om Ellos' behandling af personoplysninger sker i overensstemmelse med gældende lovgivning. Databeskyttelsesrådgiveren kan kontaktes via dpo@ellosgroup.se.
2. HVILKE PERSONOPLYSNINGER BEHANDLES
De personoplysninger som behandles, er de personoplysninger, du giver til os, som vi indsamler om dig og som vi modtager om dig fra tredjepart.
Personoplysninger, som du giver os
Når du gennemfører et køb, tilmelder dig vores nyhedsbrev, registrerer en brugerkonto, tegner en forsikring, anvender tjenesterne på vores hjemmeside, vores sociale medier eller når du gør dine rettigheder gældende i henhold til forbrugerlovgivningen, giver du personoplysninger til os. De personoplysninger, som du giver til os, og som vi behandler, kan f.eks. være dit navn, adresse, CPR-nummer, mobil- og telefonnummer samt din e-mailadresse.
Personoplysninger, som vi indsamler fra dig
Når du gennemfører et køb hos Ellos, når du kontakter os og når du bruger vores hjemmeside, din brugerkonto eller sociale medier (Facebook, Instagram), indsamler vi personoplysninger om dig. Det er oplysninger om dit navn, fødselsdato, køn, kontaktoplysninger, kundeoplysninger, IP-adresse, operativsystem, information om den hard- og software, du anvender, browserindstillinger, tidszone, data indsamlet fra cookies, oplysninger relateret til dine kontakter med os som f.eks. optagede lydfiler, oplysninger om dine internetvaner (såsom geografisk placering, sessionstid, hvilke eksterne sider, du tidligere har besøgt, hvilke sider og sociale netværk du besøger hos os, dine interesser samt information om din øvrige anvendelse af vores tjenester og produkter), søge- og købshistorik, ordrenummer, hvilke varer, du har kigget på eller lagt i varekurven, betalingsmåde og kontosaldo og om du har købt din vare på kredit, betalingsoplysninger samt din aktivitet vores sider, sociale netværk samt på vores hjemmeside.
Personoplysninger, som vi får fra tredjepart
Ellos kan modtage e-mails og anden korrespondance, der indeholder personoplysninger om tredjeparter og Ellos behandler derfor også disse personoplysninger. Om nødvendigt vil Ellos informere dig som tredjepart om behandlingen.
3. HVORFOR OG I HENHOLD TIL HVILKET JURIDISK GRUNDLAG BEHANDLER VI DINE PERSONOPLYSNINGER?
Kundeservice og administration af kundeforhold
Vi behandler navn, adresse, CPR-nummer, mobil- og telefonnummer, e-mailadresse, købshistorik, ordrenummer, betalingsoplysninger og optagede lydfiler fra din kontakt med os for at kunne yde en god kundeservice samt for at administrere vores kundeforhold med dig. Vi behandler dit CPR-nummer, hvis du vælger at anvende det til at hente dine adresseoplysninger. Det juridiske grundlag for vores behandling af dine personoplysninger er, at behandlingen er nødvendig for vores opfyldelse af vores aftale med dig eller for at vi kan gribe ind, før en sådan aftale er indgået, eller vores legitime interesse i at yde en god service, hvis du ikke er kunde hos os. Vores interesse i at behandle dine personoplysninger til disse formål går forud for din eventuelle interesse i at beskytte dit privatliv.

Såfremt du ikke giver ovennævnte personoplysninger, kan vi ikke levere vores produkter til dig eller på anden måde overholde vores forpligtelser over for dig.
Kreditgivning
Vi behandler oplysninger om dig og dit køb for at gøre det muligt for dig at foretage køb på kredit. I den anledning behandler vi dit kundenummer, din købshistorik, kreditoplysninger som f.eks. din bevilligede kredit og dit CPR-nummer. Det juridiske grundlag for vores behandling af dine personoplysninger er, at det er nødvendigt for vores opfyldelse af aftalen med dig.
Markedsføring
Vi behandler navne, mobil- og telefonnumre, e-mailadresse, din aktivitet på vores sider, købshistorik, ordrenummer, data indsamlet fra cookies og oplysninger om din anvendelse af sociale medier for at kunne sende nyhedsbreve og kampagnetilbud samt påmindelser om varer, der stadig ligger i din indkøbskurv til dig via e-mail, sms, push-meddelelser eller brev. Det juridiske grundlag for vores behandling af dine personoplysninger, når vi sender nyhedsbreve tili dig er dit samtykke, som vi enten indhenter, når du registrerer dig som bruger hos Ellos eller i forbindelse med dit køb af produkt(er) fra vores sortiment. Du giver dit samtykke ved aktivt at markere et eller flere afkrydsningsfelter på vores hjemmeside. På samme måde kan du tilbagekalde dit samtykke ved at markere det i afkrydsningsfelterne på vores hjemmeside. Når vi behandler dine personoplysninger for at sende push-meddelelser med markedsføring til dig, er det juridiske grundlag samtykke. Du giver dit samtykke ved at aktivere push-meddelelser i din mobiltelefon og tilbagekalder dit samtykke ved at deaktivere push-meddelelser i din mobiltelefon. Det juridiske grundlag for vores behandling af dine personoplysninger, når vi sender kampagnetilbud og påmindelser om varer, der ligger i din indkøbskurv til dig, er en interesseafvejning. Behandlingen er nødvendig for vores legitime interesse i at kunne markedsføre vores produkter. Vores interesse i at behandle dine personoplysninger til det aktuelle formål går forud for din eventuelle interesse i at beskytte dit privatliv.
Automatiske afgørelser og profilering
For at kunne udvikle vores produkter, tjenester og tilbud til dig, indsamler og analyserer vi automatisk oplysninger om dig. Oplysningerne kan være dit navn, fødselsdato, køn, kontaktoplysninger, kundeoplysninger, IP-adresse, operativsystem, oplysninger om den hardware og software du bruger, webbrowserindstillinger, tidszone, oplysninger relateret til din kontakt med os, oplysninger om dine internetvaner, søge- og købshistorik, hvilke varer du har kigget på eller tilføjet til din indkøbskurv, betalingsmetode og kontosaldo, og om du har købt din vare på kredit samt din øvrige aktivitet på vores sider, data indsamlet fra cookies, sociale medier og vores webside. Vi giver dig efterfølgende automatisk tilpasset information i form af annoncer og tilbud på vores webside, som vi tror du vil opfatte som relevante baseret på resultatet af denne analyse af din brugeradfærd (såkaldt profilering). Der er på nuværende tidspunkt ingen handlinger omhandlende automatiske afgørelser eller profilering, der i væsentlig grad vil påvirke dig, hverken juridisk eller på anden vis. Det juridiske grundlag for vores behandling af dine personoplysninger er en interesseafvejning. Behandlingen er nødvendig for vores legitime interesse i at kunne udvikle vores forretning og så vidt muligt ikke at forstyrre dig unødigt og for at forsyne dig med materialer, invitationer og tilbud, der matcher dine ønsker og behov. Vores interesse i at behandle dine personoplysninger til det aktuelle formål går forud for din eventuelle interesse i at beskytte dit privatliv.
Statistik
Vi behandler dit kundenummer og andre referencenumre for at lave statistiske opgørelser. Det juridiske grundlag for vores behandling af dine personoplysninger er vores legitime interesse i at føre statistikker og derigennem udvikle vores forretning. Vores interesse i at behandle dine personoplysninger til dette formål går forud for din eventuelle interesse i at beskytte dit privatliv.
Behandling af klager, returneringer mv.
Vi behandler navn, adresse, mobil- og telefonnumre, e-mailadresse og købshistorik for at kunne håndtere din eventuelle anmodning om at returnere produkter eller gøre dine rettigheder gældende som forbruger mod os vedrørende krav om fejl og forsinkelse. Det juridiske grundlag for vores behandling af dine personoplysninger er, at det er nødvendigt for vores opfyldelse af de juridiske forpligtelser, som vi har i henhold til forbrugerlovgivningen.
Regnskabsmæssige formål
Vi behandler oplysninger om transaktionen, som sker mellem dig og Ellos til regnskabsmæssige formål. Vi behandler oplysninger om købet, navn, adresse, mobil- og telefonnumre og e-mailadresse. Det juridiske grundlag for vores behandling af dine personoplysninger er, at det er nødvendigt til opfyldelse af vores juridiske forpligtelser.
4. HVEM VIDEREGIVER VI PERSONOPLYSNINGER TIL, OG HVOR BLIVER DISSE BEHANDLET GEOGRAFISK?
Dine personoplysninger kan blive videregivet til og behandlet af virksomheder, der indgår i Ellos Group-koncernen.

Ellos kan også videregive dine personoplysninger til tredjepart. Eksempler på tredjeparter, som vi kan videregive dine personoplysninger til, omfatter speditører i forbindelse med levering af varer, mediebureauer til distribution af nyhedsbreve, samarbejdspartnere til markedsføring, kreditoplysnings- eller inkassobureauer til kreditoplysningskontrol og advokatfirmaer til behandling af juridiske spørgsmål i vores virksomhed. Hvis du foretager et køb på kredit, kan vi eventuelt også videregive dine personoplysninger til Resurs Bank AB. Alle disse aktører er uafhængigt ansvarlige for deres behandling af dine personoplysninger.

Ellos kan muligvis videregive dine personoplysninger til tjenesteudbydere og forretningspartnere, der behandler personoplysninger på vores vegne, såkaldte databehandlere. Vi har en aftale med vores databehandlere, som sikrer, at de behandler dine personoplysninger i overensstemmelse med denne politik om personoplysninger og vores instruktioner.

Ellos kan videregive dine personoplysninger til myndigheder, der kræver, at Ellos videregiver sådanne personoplysninger. Ellos kan også videregive dine personoplysninger for at tillade en fusion, erhvervelse eller salg af alle eller dele af Ellos' aktiver.

Ellos behandler som hovedregel kun dine personoplysninger inden for EU og EØS. Hvis personoplysninger behandles uden for EU og EØS, sørger vi for, at dine data beskyttes på samme måde, som hvis de var blevet behandlet inden for EU/EØS gennem standard aftaleklausuler, som vi har indgået med disse aktører eller andre passende sikkerhedsforanstaltninger. Du finder en kopi af standardaftaleklausulerne her: https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/international-dimension-data-protection/standard-contractual-clauses-scc_en.
5. HVOR LÆNGE BEHANDLER VI PERSONOPLYSNINGER?
Vi behandler kun dine personoplysninger, så længe behandlingen er nødvendig til opfyldelse af de formål, som oplysningerne er givet eller indsamlet til. De samme personoplysninger kan blive gemt flere forskellige steder til forskellige formål. Det kan betyde, at personoplysninger, der er fjernet fra et system, fordi de ikke længere er nødvendige til opfyldelse af formålet, fortsat kan opbevares i et andet system til andre formål, hvor personoplysninger er nødvendige til opfyldelse af formål.

Personoplysninger, som vi behandler i forbindelse med kundeservice og til administration af dit kundeforhold, behandles i den tid, der er nødvendig for at opfylde vores aftale med dig, eller så længe vi har en legitim interesse i behandlingen af personoplysningerne. Optagede samtaler med dig behandles i tre måneder.

Personoplysninger, som vi behandler for at muliggøre kreditgivning, behandles kun i den tid, der er nødvendig for at vi kan opfylde vores aftale med dig.


Personoplysninger, som vi behandler til brug for markedsføring i form af nyhedsbrev og push-meddelelser, behandles, indtil du trækker dit samtykke tilbage, afmelder dig, eller på anden måde beder os om at afstå fra kontakt til dig. I forbindelse hermed vil vi også i videst muligt omfang slette de personoplysninger, vi behandler om dig, der er relaterede til automatiske afgørelser og/eller profilering. Personoplysninger, som vi behandler til anden markedsføring end nyhedsbreve og push-meddelelser, behandles under kundeforholdet og et år derefter.

Personoplysninger, som vi behandler for at føre statistikker, behandles indtil det aktuelle regnskabsmateriale slettes, nærmere bestemt i syv år.

Personoplysninger, som vi behandler for at opfylde vores juridiske forpligtelser over for dig, f.eks. for at opfylde garanti-, reklamations- eller fortrydelsesret, vil blive behandlet i den periode, hvor vi i henhold til lovgivningen har disse juridiske forpligtelser.

Personoplysninger, som vi behandler til regnskabsmæssige formål, behandles i syv år i overensstemmelse med gældende regnskabslovgivning.

Dine personoplysninger kan blive gemt længere end nævnt ovenfor, hvis dette er påkrævet i forhold til at opfylde lovkrav, forordninger eller myndighedsbeslutninger.
6. DINE RETTIGHEDER
Når vi behandler dine personoplysninger, har du visse rettigheder i henhold til lovgivningen. Bemærk, at håndhævelse af rettighederne er underlagt visse krav og betingelser i loven (EU’s databeskyttelsesforordning).
Ret til indsigt, adgang, rettelse, sletning osv.
Du har ret til vederlagsfrit at anmode om skriftlig information angående, hvilke personoplysninger, vi behandler om dig. Du kan til enhver tid anmode om rettelse af forkerte oplysninger, og du kan også have ret til at anmode os om at slette de personoplysninger, som vi har registreret om dig, at få begrænset behandlingen, samt at få en kopi af personoplysningerne.

Hvis du ikke har noget grundlag for din anmodning, eller hvis din anmodning er urimelig, hvis du f.eks. ofte anmoder om indsigt eller sletning af data med korte intervaller, har vi ret til at afvise din anmodning eller alternativt opkræve et gebyr til dækning af administrationsomkostningerne forbundet med din anmodning.
Ret til dataportabilitet
Du kan have ret til at få udleveret personoplysninger, der vedrører dig og som du har givet os i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format. Du kan have ret til at overføre personoplysningerne til en anden dataansvarlig.
Ret til indsigelse mod direkte markedsføring
Du kan til enhver tid gøre indsigelse mod, at dine personoplysninger behandles til direkte markedsførings- eller profileringsformål. Hvis du ikke ønsker, at vi behandler dine personoplysninger til sådanne formål, bedes du rette henvendelse til os igennem vores kontaktoplysninger, se pkt. 7 nedenfor. Vi ophører efterfølgende med at behandle dine personoplysninger til sådanne formål samt sletter dine personoplysninger, forudsat at vi ikke behøver at fortsætte behandlingen af disse personoplysninger til øvrige formål i overensstemmelse med nærværende politik om personoplysninger.
Ret til at indgive klage
Hvis du er utilfreds med den måde, hvorpå vi har behandlet dine personoplysninger, kan du rette henvendelse til os via vores kontaktoplysninger i pkt. 7 nedenfor. Du har også ret til at indgive en klage vedrørende vores behandling af dine personoplysninger til:

Integritetsskyddsmyndigheten Box 8114 104 20 Stockholm imy@imy.se


Hvis din klage kun vedrører en virksomhed i en anden EU-medlemsstat, har du ret til at indsende din klage til den relevante datatilsynsmyndighed i det pågældende land. Her er en liste over datatilsynsmyndigheder i andre lande: https://edpb.europa.eu/about-edpb/about-edpb/members_en.
7. KONTAKT OS
Du kan kontakte os på følgende måder:
-  via e-mail:customerservice@ellos.dk
-  via telefon 70 100 200
-  via brev til Ellos Denmark A/S, Postboks 150, 6400 Sønderborg
Ansøg om lån »
Mere info »